Mensen die samenwerken gebruiken vaak muzikale begrippen en dat is eigenlijk niet zo gek, want muzikanten zijn ‘natural collaborators’ en die hebben we juist in onze huidige maatschappij en in het bedrijfsleven nodig. Leiders, teams en organisaties moeten een vruchtbare, op samenwerking gerichte werksfeer cultiveren, om mensen effectief te laten samenwerken om goede producten en diensten af te leveren die mensen nodig hebben, willen, kopen én gebruiken.
Van folk tot jazz
Bepaalde parallellen kan je vinden bij de manier van samenwerken bij musici, hoe ze omgaan met leiderschap en hoe ze iets geheel nieuws en inspirerends creëren. Dat geldt overigens voor alle soorten muziek: van folk tot jazz en van klassiek tot electronic dance music.
Omdat ik voor mijn tijd als creative director, design thinking coach, management consultant en service designer Muziekwetenschap had gestudeerd, dacht ik op een gegeven moment: Hoe kom ik tot een praktisch framework met oefeningen, geïnspireerd door alle mogelijke soorten van muziek, zodat iedereen nog beter kan samenwerken?
Met mijn boek The Power of Music Thinking nodig ik je uit om je bedrijf of organisatie op een heel andere manier te bekijken. Of beter nog: te luisteren vanuit verschillende perspectieven tegelijk.
Hoe werkt het dan?
Het Music Thinking framework is verdeeld in vier, elkaar overlappende, fasen: listen, tune, play and perform. Elk van deze fasen wordt versterkt door zes onderling verbonden muzikale signalen, zogenoemde cues. De cues zijn JAMMIN’, EMPATHY, PERSONALITY, SCORE, AGILITY en REMIX. Door te acteren vanuit een betreffende cue en door de inzet van gerelateerde instrumenten, verbind je cues met elkaar en werk je aan thema’s zoals strategie, research, cultuur, productie, experience en co-creatie.
Op die manier optimaliseer je de samenwerking, hetgeen resulteert in een meer evenwichtige organisatie.
Music Thinking is een praktische manier om je bedrijf tegelijkertijd vanuit verschillende invalshoeken te ervaren én oplossingsrichtingen op elkaar af te stemmen. Ontdek hoe je een organisatie kunt orkestreren als een symfonie, je een getalenteerd team kunt laten jammen als een rock band of laten improviseren als een jazzband. Het is tijd voor ‘Listen, Tune, Play en Perform’.
Werkt het voor iedereen?
Zoals je geen designer hoeft te zijn om Design Thinking toe te passen, heb je ook geen kennis nodig van muziek om Music Thinking in te zetten. In mijn boek vind je een aantal oefeningen met een QR code, waarmee je een template kunt downloaden. Verder heeft elk centraal hoofdstuk een eigen playlist met muziekvoorbeelden: soms van muziek die je wellicht nog nooit hebt gehoord, maar die erg interessant is door de de manier waarop de musici samenwerken.
In het ‘backstage’ gedeelte vind je een woordenlijst met korte uitleg en begrijp je beter het verschil tussen doelgroep, aspiratie persona en reality persona. Oftewel, ken je instrumenten! Een viool is immers geen cello maar ook geen ukulele.
Over Christof Zürn
Christof Zürn is de oprichter van adviesbureau Creative Companion b.v. en musicthinking.com. Voor die tijd was hij Chief Design Officer bij het Design Thinking Center, interactive creative director bij Studio Dumbar en Clockwork.