Herken je deze vragen uit de praktijk?
- ‘Hoe worden we aantrekkelijker als werkgever op de arbeidsmarkt?’
- ‘Wat kunnen we doen om medewerkers langer bij onze organisatie te laten werken?’
- ‘Wat is werkgeluk nu eigenlijk?’
- ‘Wat is er nodig om een goede leidinggevende te zijn?’
- ‘Hoe ga ik aan de slag met het introduceren van werkgeluk?’
- ‘Hoe kan ik werkgeluk beter op de agenda krijgen bij het MT?’
Aan de slag met werkgeluk
We zien om ons heen dat organisaties voortdurend op zoek zijn naar manieren om talentvolle medewerkers aan te trekken en vooral te laten floreren, zodat ze met veel plezier bij je willen (blijven) werken. In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds krapper en competitiever wordt en de verwachtingen van medewerkers veranderen, gaat dat niet vanzelf. Gelukkig is er een oplossing: werkgeluk.
Twee perspectieven: medewerkers en organisatie
In ons boek Word een woest aantrekkelijke werkgever met werkgeluk ontdek je aan de hand van wetenschappelijke inzichten, praktische tips, voorbeelden, interviews met experts en ervaringsdeskundigen wat werkgeluk is, waarom het belangrijk is en hoe je het (verder) kunt vergroten.
Onze visie op werkgeluk is dat twee partijen verantwoordelijk zijn voor het realiseren van werkgeluk: medewerkers en de organisatie. We behandelen dan ook beide perspectieven. Wat zorgt ervoor dat een medewerker gelukkig is op het werk, dat hij kan floreren? Hoe mooi is het dat een medewerker met plezier en energie werkt, het gevoel heeft dat zijn bijdrage ertoe doet, zijn talenten kan gebruiken en dat hij fijn samenwerkt met collega’s?
En wat kan een organisatie doen om daar de juiste randvoorwaarden voor te creëren? Met andere woorden: hoe zorg je voor een prachtige en unieke employee experience (medewerkerservaring) tijdens de hele employee journey (medewerkersreis)?
Bewezen effecten van werkgeluk
Werkgeluk is een goed onderzocht vakgebied. Soms helpt het MT-leden te overtuigen om als organisatie met werkgeluk aan de slag te gaan, door met onderbouwde cijfers te komen. Hoewel wij van mening zijn dat werkgeluk op de eerste plaats iets is dat je als werkgever al je medewerkers gunt, is het zeker prettig dat er veel voordelen verbonden zijn aan werkgeluk. Voor wederom zowel de medewerkers als de organisaties. We hebben daarom een apart hoofdstuk gewijd aan de bewezen effecten van werkgeluk.
Roadmap Werkgeluk
Als je weet wat werkgeluk is voor medewerkers en welke randvoorwaarden je hiervoor kunt creëren als organisatie, dan is de grote vraag: en hoe doe ik dat dan?
Het unieke van dit boek is dat het als eerste in Nederland laat zien hoe de roadmap naar werkgeluk er concreet uitziet. Het hoofdstuk zit vol met inspirerende voorbeelden uit de praktijk en praktische voorbeelden van tools die je zelf kunt gebruiken.
We hebben onze jarenlange ervaring van de introductie van werkgeluk in een groot aantal organisaties omgezet in de Roadmap Werkgeluk: welke fasen en welke concrete stappen zet je als organisatie om het onderwerp te verkennen, succesvolle verandering door te voeren en werkgeluk in processen zo te verankeren dat je een woest aantrekkelijke werkgever wordt waar mensen willen (blijven) werken!
Over Lucas Swennen
Lucas is expert op het terrein van werkgeluk, employee experience, (employer) branding, onderzoek, journey mapping en (interne) communicatie. Hij heeft verschillende directiefuncties bekleed en (internationale) organisaties geadviseerd over marketing, medewerkerstevredenheid en merkstrategie, waarmee hij twee Europese prijzen wist te behalen.
Over Gea Peper
Gea is werkgelukexpert, keynote spreker, trainer, adviseur en oprichter van het HappinessBureau, dat als doel heeft werkgeluk in organisaties (verder) te vergroten. Ze heeft een achtergrond in management consultancy (o.a. verandermanagement) en HR, is en schreef diverse boeken over werkgeluk en het creëren van de beste employee experience.