Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Het ABC van Verandermanagement

Stel je voor. Met een ABC van Verandermanagement zouden klanten beter geholpen worden. Managers zouden minder kopzorgen hebben. Medewerkers zouden enthousiast zijn over de verandering en bij dragen aan veranderingen in hun eigen werk. Stel je voor…

Jaap Boonstra | 22 juni 2016 | 2-3 minuten leestijd

Helaas verlopen veel veranderingen in organisaties minder voorspoedig. Klanten merken er weinig van, managers hebben het gevoel dat de verandering niet verder komt en medewerkers geloven het allemaal wel. Het ontbreekt aan een heldere visie. Vaak zitten machtsspelletjes de verandering in de weg en gedragsverandering blijkt weerbarstig. Veranderen gaat niet vanzelf. Maar stel je voor…

Stel je voor dat medewerkers en managers met klanten in gesprek gaan over hun wensen en behoeften en daar serieus werk van maken. Dat medewerkers en managers samen de toekomst verbeelden en een veranderroute uitzetten. Dat weerstand wordt gezien als een uiting van betrokkenheid. Dat iedereen kan bijdragen aan het succes van de verandering en dat alle betrokkenen samen het succes van de veranderingen kunnen vieren. Stel je voor…

En stel je voor dat veranderingen volgens een vast stramien verlopen met een eenduidige veranderstrategie en een vaste volgorde van activiteiten. Dat je in zeven stappen je doel bereikt. Dat iedereen zijn rol kent en dat managers niet krampachtig proberen om anderen te veranderen. Stel je voor dat de visie voor veranderen voor iedereen helder is en dat je een checklist kunt gebruiken om succesvol te zijn. Dit is natuurlijk een niet realistisch wensbeeld, maar stel je voor…

Een ABC van Verandermanagement bestaat niet. Elke verandering is anders. Er is ook geen beste manier voor veranderen. De meeste veranderingen verlopen niet planmatig maar uiterst rommelig. Die rommeligheid is prima zolang mensen inspelen op onverwachte gebeurtenissen en daarbij de weg niet kwijtraken. Elk veranderproces kent onverwachte gebeurtenissen. Dat maakt het leuk en soms lastig.

Hoe kunnen we veranderen leuk en spannend maken? Dit ABC van Verandermanagement kan uitnodigen om onze eigen opvattingen onder de loep te nemen. Concepten die in dit boekje worden beschreven kunnen ons helpen om zorgvuldig een veranderaanpak te kiezen die past bij de situatie en bij onszelf. De ervaringen en verhalen in de tekst genereren ideeën die behulpzaam kunnen zijn bij veranderingen die we nastreven. Dit handzame boekje daagt ons uit om samenwerking te zoeken en weerstand te benutten in plaats van te bestrijden. En als je dit boekje leest als een bron van kennis en inspiratie dan kan zelfs de opgenomen checklist in Het ABC van Verandermanagement bijdragen aan een succesvol veranderproces.

Prof. dr. Jaap Boonstra, Hoogleraar Organization Dynamics, Esade Business School Barcelona. Boonstra schreef verschillende boeken over verandermanagement. Daarnaast is hij spreker.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse is hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden