De kandidaat die zichzelf het beste presenteert en het meeste lijkt op de interviewer, omdat hij bijvoorbeeld hetzelfde heeft gestudeerd of een gelijkwaardig loopbaanpad kent, geniet dan echter vaak de voorkeur.
Liever zetten we tegenwoordig selectiemethoden in die een voorspellende waarde hebben of een kandidaat ook echt succesvol zal zijn in zijn of haar baan. Methoden die een systematische analyse mogelijk maken eerder in het proces op basis van objectieve en harde criteria, in plaats van een onderbuikgevoel van een manager met wie ze het liefst mee samenwerken.
Nieuwe technologieën die gaan helpen om beter te selecteren zijn o.a. artificiële intelligentie (AI), machine learning, blockchain, chatbots, video-solliciteren, virtual reality, online assessments, of een combinatie hiervan met slimme software. De fundamentele verandering dankzij deze technologieën ligt op het gebied van het beter selecteren van personeel; van fingerspitzengefühl van de selecteur naar op data gebaseerde selectie waarin ook video en gamification een steeds grotere rol gaan spelen in de preselectie.
Enkele toepassingen:
Verificatie van cv’s met blockchain
Zou het niet geweldig zijn om snel en met zekerheid te weten dat de vaardigheden, kwalificaties en ervaring van een kandidaat werkelijk klopt? Met blockchainverificatie is er (potentieel) een manier om vele, zo niet alle aspecten van de werkervaring van een kandidaat te verifiëren.
Met chatbots een betere kandidaatervaring
Chatbots bieden een persoonlijk, realtime, foutloos en zeer gebruiksvriendelijke kandidaatervaring. Ze zijn altijd actief en staan 24 uur per dag klaar en zijn tegenwoordig veel intelligenter met een lerend vermogen. Daarmee kunnen simpelere maar ook wat complexere terugkerende taken geautomatiseerd worden.
Video-cv of -pitch voor een snelle eerste indruk
Snel een eerste indruk van een sollicitant krijg je met een video-cv of video-pitch. Bijvoorbeeld bij een sollicitatie via WhatsApp.
Video–interviews geven structuur en tijdwinst
Persoonlijke gesprekken zijn tijdrovend om te plannen en uit te voeren en vaak ongestructureerd. Tel daarbij op de beperkte beschikbaarheid van selecteurs en kandidaten en het is al snel interessant om voor een plaats en/of tijdsonafhankelijk alternatieve oplossing te kiezen; het online video-interview (opgenomen of live).
Virtual Reality geeft beleving
Virtual reality is technologie die een virtuele werkelijkheid of schijnwereld creëert met behulp van simulaties. Je kunt hiermee kandidaten levensecht vertellen en laten ervaren hoe het is om voor jouw bedrijf te werken of medewerkers te ontmoeten.
Online assessments als eerste selectie
Met een online assessment kan een uitstekende eerste selectie gemaakt worden, om daarna een persoonlijk gesprek te plannen. Zo weet je eerder welke kwaliteit je in huis haalt. De voordelen voor een sollicitant zijn ook groot, want deze kan een online assessment tijd- en plaatsonafhankelijk maken.
Realistisch selecteren door Serious Gaming en Gamification
Nog liever willen we dat een sollicitant zich bewijst door een hack, puzzel of ander (simulatie)spel te maken. Het is feitelijk een doorontwikkeling van online assessments opdat ze niet saai zijn en een realistisch beeld geven van de werkzaamheden.
Sneller selecteren met hulp van AI en machine learning
Slimme algoritmes kunnen op basis van video-analyse van micro-expressies in iemands gezicht, nauwkeurig een persoonlijkheidsprofiel opstellen. Of dit persoonlijkheidsprofiel baseren op taalgebruik met slechts enkele vragen in een video-interview of de analyse van een online profiel.
Het werving- en selectieproces gaat door alle nieuwe toepassingen en slimme mogelijkheden veranderen in de toekomst. Sterker nog, dat is inmiddels in volle gang.
Jacco Valkenburg is een onafhankelijke recruitment expert, trainer en auteur (goed voor meer dan 30.000 verkochte exemplaren). Hij is de auteur van Recruitment 3.0.
Over Jacco Valkenburg
Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘. Met 25 jaar ervaring met het ontwikkelen van wereldwijde wervingsstrategieën, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Maar het gaat niet alleen om het verleden - hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.