Ik vind het wel jammer: sociale media zijn niet meer hip in marketingland. Veel bedrijven zijn inmiddels al jaren actief op Facebook, Twitter en LinkedIn, YouTube of Instagram. We weten het nou wel, denken we. De hype is voorbij. Over naar leukere en hippere marketingtechnologie. Maar de vraag is: begrijpen we nu echt hoe sociale media werken? En halen we er nu echt uit wat er in zit?
Het antwoord is nee. Ondanks jaren ervaring lukt het bedrijven steeds minder goed om op sociale media hun doelgroep te bereiken. De concurrentie om de aandacht is toegenomen, de algoritmes zijn slimmer geworden in het wegfilteren van oninteressante berichten en de gebruikers – je potentiele doelgroep – zijn steeds kritischer. Je moet van steeds betere huize komen om er nog iets te presteren. Zelfs een zak met geld voor advertenties is geen garantie meer voor resultaat.
Het geheim is simpeler dan je denkt: het geheim is om Super social te worden. Super sociaal. Dat betekent:
1. Dat je heel goed weet wie je wilt bereiken en wat die groep mensen interesseert;
2. Dat je keuzes maakt in de sociale media netwerken waar je aanwezig bent en je verdiept in de werking en mogelijkheden van een platform;
3. Dat je je best doet om content te maken die aansluit bij de verwachtingen en interesses van je doelgroep; en
4. Dat je tijd gaat investeren in terugpraten en echte conversaties.
Het klinkt makkelijk, maar dat is het natuurlijk niet. Dat komt omdat we als bedrijven nog steeds gewend zijn om te zenden. We vragen doorlopend om de aandacht. Lukt dat niet, dan dringen we mensen onze verhalen over onszelf en onze producten op - of ze willen of niet. Geïrriteerd implementeren we de AVG, die ons belet om mensen zo maar te benaderen. Daarbij vergetend dat een volger op sociale media al toestemming heeft gegeven om hem of haar iets te vertellen. Maar ook daar geldt: we blijven er in de zendmodus.
Het is als volger van een bedrijf op sociale media soms een beetje alsof je op een verjaardagsfeestje komt waar de gastvrouw alleen over zichzelf praat en je schreeuwend aanmoedigt om haar tupperware te kopen. Koop dit! Doe dat! Klik hier! En dat terwijl je dacht dat je taart zou krijgen en champagne. Niet gek dat het bereik van bedrijven op sociale media laag blijft en de reacties minimaal.
Super social is een reminder dat bereik en groei op sociale media heel goed mogelijk zijn. Maar dan moet je je als bedrijf wel sociaal gedragen: bied je volgers die taart en champagne die ze verwachten en vergeet niet om een praatje te maken. Gedraag je als mens onder de mensen: dan ga je echte resultaten zien.
Elja Daae is sociale media expert, spreker en trainer. Ze is de auteur van Bloggen als een pro. In haar nieuwe boek, Super social, laat ze zien wat er nodig is om meer resultaat te zien van je zakelijke inspanningen op sociale media.