Met beeld breng je je boodschap tot leven en zal je publiek deze beter begrijpen en onthouden. Het gebruik van zakelijke tekeningen is de meest eenvoudige én effectieve manier om je communicatie van 9 tot 5 op een hoger plan te brengen.
Onze boodschap komt niet aan
Je heb een droom of een plan en wilt je een publiek mobiliseren om samen stappen te zetten in de richting van je doel. Idealiter genereer je met een helder verhaal de broodnodige energie om hen in beweging te laten komen. Dat gaat makkelijker als je er beide ‘een duidelijk beeld bij hebt', een beeld waarbij je kunt aanhaken. De harde realiteit: je publiek zit in een bubbel van emails, notificaties en andere afleidende zaken terwijl je denkt dat je hen kunt bereiken met lappen tekst, een spraakwaterval of een lijst met bullets. Zo werkt het uiteraard niet. En toch doen we het massaal.
Ga tekenen
Het goede nieuws? Het kan anders. Laat zien wat je wilt zeggen. Gebruik beeldtaal en communiceer visueel met zakelijke tekeningen op een manier die zo eenvoudig is als je naam schrijven. Het geeft je bergen met energie en het is nog leuk ook. Wat je er voor nodig hebt is een pen, wat papier en een stevige portie daadkracht. De tekeningen hoeven niet mooi te zijn. Het moet duidelijk. Een betere inhoudelijke check en voorbereiding op je verhaal bestaat niet.
Houd het simpel
Houd je je tekeningen zo eenvoudig mogelijk. Ons brein is namelijk niet in staat om veel nieuwe informatie tegelijk te verwerken. Dat is goed nieuws: het betekent enerzijds dat we die eindeloze hoeveelheid data niet in ons verhaal hoeven te verwerken en er niet naar hoeven luisteren. Want laten we eerlijk zijn: dat onthoud toch niemand. En anderzijds betekent het dat de tekeningen die we gebruiken heel gemakkelijk te maken én te begrijpen zijn. Een dubbele win-win dus.
Kortom: je maakt je punt door de essentie van je verhaal in een paar eenvoudige tekeningen te zetten terwijl je deze aanvult met de belangrijkste kernwoorden (eventueel aangevuld met gesproken taal). Dat is genoeg. Onderliggende feiten en gegevens kun je altijd nog kwijt in je speaker notes of je naslagwerk.
Kom tot de kern en maak je punt
Om je punt te kunnen maken, moet kraakhelder zijn wat je op welk moment wilt zeggen tegen wie. Als je dat niet precies weet, kun je het ook niet tekenen, laat staan dat je het kunt overbrengen op je doelgroep. Je moet eerst haarfijn definiëren wat je wilt zeggen. Daarvoor moet je keuzes maken, hoe lastig ook. Zodra je de juiste inhoudelijke knopen doorhakt ontstaat een kloppend beeld waarmee je bijna als vanzelf je publiek activeert. Om te zorgen dat er geen misverstanden ontstaan sluit je je boodschap af met (gesproken) tekst. De uiteindelijke tekeningen maak je heel gemakkelijk zelf met een aantal eenvoudige tekentechnieken.
Zo helpt ‘Het volledige handboek om visueel te communiceren met zakelijke tekeningen' met de DOT-methode om tot de kern te komen, 50 tekentechnieken en verschillende visuele toepassingen in je werkpraktijk je bij het maken van je punt. Het boek is op inspirerende wijze vormgegeven: tekeningen en tekst gaan hand in hand. Maak je punt nodigt je uit om zelf aan de slag te gaan met zakelijke tekeningen. Het toepassen kan meteen in het bijbehorende werkboek Tekentechniek.
Ondanks onze sterke behoefte aan beeld is de wereld om ons heen er nog niet altijd op ingesteld. De ironie in deze blog is dan ook sterk aanwezig. De techniek laat het invoegen van beeld op deze plek niet toe. Via deze link wil ik jullie graag laten zien hoe ik hetzelfde punt als hierboven maak. Net als het boek op een visuele manier mét zakelijke tekeningen.
Kim Ravers is Nederlands bekendste visueel schrijver. Samen met haar collega's van het Bureau voor Beeldzaken verbeeldt ze alles wat ze hoort en ziet. Ze is een bekend gezicht bij congressen en meetings. Kim geeft ook trainingen en workshops om andere mensen te leren hoe zij door te tekenen duidelijker kunnen communiceren. Ze is de auteur van Maak je punt. Het volledige handboek om visueel te communiceren.