Wellicht speel je al maanden of zelfs jaren met de gedachte, maar durf je het niet aan. Of heb je een bod gekregen wat je eigenlijk niet kan weigeren, maar weet je niet of je er klaar voor bent. Het verkopen van je bedrijf is een beslissing die je niet overnight neemt. Er spelen ontzettend veel factoren mee, zowel persoonlijk als bedrijfsmatig, die invloed hebben op het verkoopproces.
Als ondernemer heb ik ook voor de keuze gestaan om mijn bedrijf te verkopen. In mijn zoektocht naar de juiste manier om dit te doen, heb ik het volgende stappenplan gevolgd:
Stap 1: Voornemen
Bedenk wat de reden is waarom je je bedrijf wilt verkopen, en welke onderdelen. Wil je alles van de hand doen, of slechts een aantal onderdelen? En houd je zelf nog een rol binnen de organisatie of trek je je helemaal terug? Op welk vlak liggen je ambities en passies na de verkoop? Het lijken hele basale vragen, maar toch is het goed om hier heel goed bij stil te staan en leg het ook vast. Zodat je ook later in het proces altijd kunt terugvallen op je oorspronkelijke beweegredenen. Dit om je houvast te geven wanneer je echt de onderhandeling ingaat.
Stap 2: Oriëntatie
Als ondernemer heb je in de loop van de tijd ongetwijfeld verschillende adviseurs om je heen verzameld. Wie van hen neem je in vertrouwen en betrek je in je overweging als het gaat om de mogelijke verkoop van je bedrijf? Bedenk ook wie je nodig hebt om extra kennis en kunde in te schakelen. Denk daarbij aan je accountant, een bedrijfsovername-adviseur, fiscalist, jurist en notaris. Het ‘verkoopklaar' maken van je bedrijf kan een aantal jaren in beslag nemen, dus het is zaak om hier op tijd mee te beginnen.
Stap 3: Voorbereiden
Het besluit staat vast, je gaat je bedrijf verkopen. Om kopers te trekken, als die er nog niet zijn, is het uiteraard belangrijk om een realistische prijs te vragen. Laat daarom een waardebepaling uitvoeren door een specialist om te bepalen wat jouw bedrijf waard is. Bedenk op basis daarvan wat jouw eigen boven- en ondergrens is. Dit helpt je straks om je eigen grenzen te bewaken tijdens de onderhandeling. Als de prijs vast staat, is het slim om een informatiememorandum (verkoopbrochure) op te stellen. Maak daarnaast alvast een lijst van mogelijke type kopers (strategische koper, management buy-in of buy-out of investeerder) en bedenk waarom jouw bedrijf voor hen aantrekkelijk is om over te nemen.
Stap 4: De markt op
Als alle voorbereidingen zijn getroffen, is het tijd om de markt op te gaan. Allereerst is het handig om een anoniem profiel te sturen naar een longlist van potentiele kopers, en te communiceren via verschillende verkoopkanalen. Wanneer er een short list van geïnteresseerden is, kun je deze persoonlijk benaderen en oriënterende gesprekken voeren. Op basis van onder meer de marktsituatie en het aantal geïnteresseerden partijen, stel je vervolgens een onderhandelingsstrategie op.
Stap 5: Onderhandelen
Wanneer de biedingen binnen komen, start het onderhandelen. Over de prijs, maar ook over betalingsvoorwaarden, garanties en vrijwaringen. Wanneer je een voorkeurspartij hebt, kun je een Letter of Intent (LOI) opstellen.
Stap 6: Due diligence
Uit de onderhandelingen is een partij overgebleven waarbij het goed voelt en waarmee je verder het traject in wilt. Om beide te weten waar jullie aan toe te zijn, wordt er een boekenonderzoek gedaan waarbij zowel de verkopende als kopende partij plichten hebben wat betreft inzage, kennisgeving en informatie over het bedrijf. Naar aanleiding van het onderzoek volgt er een evaluatiegesprek en eventueel een nieuwe onderhandelingsronde.
Stap 7: Contractfase
Het is zover. De juiste partij is gevonden, dus het is tijd om de koopovereenkomst op te stellen. Hier volgt vaak nog een onderhandelingsronde als het gaat om garanties en vrijwaringen. Laat je bij het opstellen van de overeenkomst goed adviseren door juristen en fiscalisten om onaangename verassingen te voorkomen.
Stap 8: Deal
Het enige wat nu nog rest is het tekenen van alle documenten en de communicatie over de verkoop, zowel intern als extern. En niet te vergeten, proosten!
Wat nu?
Je streeft bij een bedrijfsverkoop naar ‘Verkoopgeluk', maar wat is dat nu eigenlijk? Voor de een is dat de opbrengst in euro's en voor de ander is dit het gevoel van vrijheid en de dingen kunnen ondernemen waar je hart ligt. Voor mij persoonlijk brak misschien wel de meest lastige, maar ook leuke periode aan na de verkoop. Want hoe ga je opnieuw invulling geven aan je leven? Is dat iets waar je al over hebt nagedacht, of heb je nog geen idee? Om niet in een zwart gat te vallen, is het belangrijk om daar bijtijds over na te denken. Ik wens je hier veel geluk bij!