Om ons daarbij te helpen, heeft Crabbe het coronakompas ontwikkeld, waarbij het noorden naar onze grote ambities wijst, het zuiden naar alledaagse geluksmomenten, het oosten naar persoonlijke zaken en het westen naar werkprioriteiten. Is het kompas op het noordoosten gericht, dan concentreren we ons bijvoorbeeld op wat we als gezin beter zouden kunnen doen, gaan we naar het zuidwesten, dan kijken we hoe we ons werk leuker kunnen maken.
Om ons niet te laten overweldigen is het cruciaal dat we ons hierbij beperken tot die drie kernwaarden die het belangrijkst voor ons zijn en die wekelijks te koppelen aan drie concrete handelingen. Deze Grote 3 zijn niet alleen een hulpmiddel om onze ambities om te zetten in gerichte actie, maar verschaffen ons ook de taal waarin we onze prioriteiten met bijvoorbeeld onze huisgenoten kunnen bespreken.
Door nieuwe gedragspatronen te ontwikkelen kunnen we mentale obstakels als uitstelgedrag uit de weg ruimen. Dit wordt makkelijker naarmate we voortborduren op gewoontes van vóór de lockdown, zoals oude werkrituelen.
De lockdown schept tenslotte ook de psychologische afstand die nodig is om onze carrière in betere banen te leiden. Als we echt willen gedijen dienen we verder kijken dan de coronacrisis alleen, zodat we na de quarantaine niet direct terugvallen in slechte gewoontes.
(De gehele samenvatting kunt u lezen in de juli editie van Management Summaries, naast samenvattingen van Futureproof van Mike Hoogveld, Onmacht van Leike van Oss en Jaap van ’t Hek, en Customer Innovation van Marion Debruyne en Koen Tackx.)
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.