Van Belleghem gaat daarbij verder dan hetgeen de klant direct aangeeft te willen. De auteur stelt dat de consument werkelijk belang hecht aan de omgeving, het klimaat, de natuur, maatschappij en medemens. Hierbij maakt hij een combinatie die je uiteindelijk in staat stelt een concurrentieel voordeel te creëren. Hij bouwt de gedachte over deze werkwijze gestructureerd op, met talloze voorbeelden. En legt de verbinding tussen de purpose, dus het DNA van een organisatie en het aanbod. Daarbij aangevend, dat een purpose in veel gevallen te wollig is en daardoor in veel gevallen impact mist. Met die reden reikt hij een alternatief aan. Namelijk, om een maatschappelijk probleem te benoemen dat je kunt (helpen) oplossen. Net als bij het benoemen van de inmiddels zeer populaire Why. De auteur daarvan, Simon Sinek, bedacht dat de Why datgene is waarvoor je uit je bed springt. Menig maatschappelijk probleem dat je kunt helpen oplossen is dat.
Van Belleghem beschrijft vier technische ontwikkelingen die het marketinglandschap de komende jaren behoorlijk zullen beïnvloeden. Artificiële intelligentie, 5G (dat het werkelijk mogelijk laat worden dat apparaten met elkaar gaan communiceren), quantum computing en robotica. Deze technologieën gaan het straks mogelijk maken om daadwerkelijk een aanbod te creëren dat onze klanten simpelweg niet kunnen weigeren. Een aanbos dat volledig past bij de behoefte en gedachtegoed van je klant.
The offer you can't refuse is een geweldig strategisch, inspirerend boek en voor iedere marketeer die bij wil blijven in zijn vak een must read.
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.