Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The CFO in Pole Position

Als Formule 1 fan ben ik direct getriggerd door ‘in pole position'. En als financial ligt de CFO mij na aan het hart. Dus begin ik met hoge verwachtingen aan het Engelstalige boekje The CFO in Pole Position van Mohamed Bouker e.a. uit 2020.

Elly Stroo Cloeck | 4 juni 2021 | 3-5 minuten leestijd

Dit compacte boek stelt dat organisaties betere beslissingen kunnen nemen door het meer of beter gebruiken van betrouwbare data. Dat is veel rationeler dan menselijke beslissingen en natuurlijk ook veel sneller. Dit klinkt bekend, en de onderbouwing ervan is dan ook gebaseerd op bekende, zelfs wat gedateerde, voorbeelden en bronnen. De auteurs stellen verder dat de CFO bij uitstek geschikt is om hier de verantwoordelijkheid voor te dragen, de architect van de ‘Decision Oriented Organisation' te zijn, om een aantal redenen. Echter, deze laatste stelling wordt niet onderbouwd met objectieve data, zoals de snelste rondetijd dit wèl doet met de Formule 1 pole-sitter.

Structuur van het boek
Het eerste hoofdstuk gaat in op de potentiële nieuwe rol van de CFO. De volgende 5 hoofdstukken zijn gewijd aan ontwikkelingen in technologie, algoritmen en (big) data, gelardeerd met veel anekdotes en quotes. Interessante stof in een goed overzicht gegoten, maar niet verrassend. In hoofdstuk 7 draait het om beslissen op basis van al die data. Gebruik maken van Artificial Intelligence levert betere beslissingen op. (Wel beter, maar niet leuker, zo stelt Sebastian Vettel. ‘Vroeger bepaalde de coureur hoe hij het snelst door de chicane kon, nu zijn de engineers dat, op basis van data'. Ik vraag me af: presteert Vettel zo slecht omdat hij het leuk probeert te maken?). De hoofdstukken hierna zoomen in op hoe je dit kunt organiseren in je bedrijf.

CFO
Maar waarom moet de CFO nu persé de aanjager zijn van data driven decisions? Dat komt neer op 3 CFO-karakteristieken:
- CFO's zijn objectief. CFO's zijn het (financiële) geweten van het bedrijf en degenen die de uiteindelijke besluiten nemen waar het geld aan besteed wordt, aldus de auteurs. Om dat te doen steunen ze altijd op feiten, zonder vooroordelen. Daar zijn ze op getraind.
- CFO's verbinden. Omdat digitale transformatie holistisch en integraal is, hebben CFO's een voordeel omdat ze altijd al spin in het web waren en steeds meer stafafdelingen onder zich krijgen (denk aan HR, IT en Risicomanagement). Hiermee dragen ze nu al verantwoordelijkheid voor het soepel lopen van het primaire proces.
- CFO's begrijpen informatie. CFO's zijn getraind om betrouwbare informatie te creëren, te verzamelen en te verspreiden.

Dit alles maakt de CFO perfect geschikt als architect van de ‘Decisions Oriented Organisation', aldus de auteurs. Ik vind het opvallend dat een digitale transformatie die juist ingrijpt in het primaire proces met ‘data driven decisions', niet onder de verantwoordelijkheid van datzelfde primaire proces valt, Operations dus. Een alternatief is een Chief Data Officer te benoemen, waar je al zoveel van ziet. Of net wat breder: een Chief Transformation Officer. Helaas wordt in het boek niet ingegaan op deze en andere mogelijke alternatieven, en de voor- en nadelen hiervan. Misschien wel omdat alle drie auteurs van oorsprong uit de financiële hoek komen?

Evaluatie
De kapstok van Formule 1 is hot, actueel en ook heel aansprekend, want data is daar alles. Erg leuk om hierover te lezen. Veel van de overige voorbeelden in het boek die als onderbouwing voor data driven besluitvorming worden gebruikt, zijn echter behoorlijk uitgekauwd. Zoals Blockbuster, die de nieuwe streamingtechnologie niet implementeerde en failliet ging. In 2013. Direct hierna volgen de voorbeelden van Kodak en Nokia. Ook las ik weinig nieuws bij de ‘denkers' die ter inspiratie worden genoemd. Om Daniel Kahneman kun je in een boek over besluitvorming natuurlijk niet heen, maar Simon Sinek, Clayton Christensen, Michael Porter? Zoals gezegd vond ik het betoog over de CFO als architect wat eenzijdig.

Het taalgebruik is populair, vrij wollig en met heel veel uitdrukkingen. Prettig in het eerste half uurtje lezen, maar daarna gaat het klinken als een presentatie van een consultant.

De structuur van het boek is goed. De hoofdstukken starten met een introductie van de inhoud en worden meestal afgesloten met conclusies. Ook is er hier en daar een samenvatting halverwege en aan het eind van het hoofdstuk, dat is handig. De cover is mooi, in zwart-wit, mèt race-auto natuurlijk. Mooi koffietafelboek!

Over Elly Stroo Cloeck

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden