Elke medewerker zal anders reageren op verandering; leiders en interne communicatie spelen daar een belangrijke rol bij. Over het informeren, motiveren en equiperen van medewerkers voor verandering gaat Happy change van Bea Aarnoutse en Marianne Jaarsma.
Veranderingen zijn pas succesvol als iedere medewerker geïnformeerd, intrinsiek gemotiveerd en in staat is deze veranderingen vorm te geven. Weten, willen, kunnen dus. Het zijn de randvoorwaarden voor een wendbare organisatie en succesvolle verandering.
De afdelingen (Interne) Communicatie en HR zijn geen silo's en versterken elkaar in het ondersteunen van de verandering. Hoe vaak wordt niet gezegd, ‘Dit hoort niet bij ons, dit doen we niet.' Of is er juist sprake van landjepik, zoals André Manning (Logeion) het beschrijft. Wie heeft welke taak, is de verkeerde discussie, wat hem betreft. Met samenwerken en gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen voor de verandering, komt de organisatie veel verder.
Voordat de organisatie met de verandering aan de slag gaat, moeten een aantal zaken op orde zijn. Dat is de basis, bestaande uit een visie op leiderschap en op talent, interne communicatie en een inschatting van de impact van de verandering. Dit laatste kan alleen als we weten wat leeft onder medewerkers.
De drie randvoorwaarden weten, willen en kunnen worden vervolgens verder uitgewerkt in het boek. Wat betekent elke randvoorwaarden voor de verandering, welke rol spelen leiders en wat doen Interne Communicatie en HR hiermee? Bij ‘Weten' staat het informeren van de medewerkers over wat de verandering inhoudt centraal. Waarom is de verandering nodig? Dat hoeft niet perse een crisis te zijn. Herkennen en omgaan met weerstand krijgt extra aandacht.
‘Willen' gaat over de motivatie, de wil om te veranderen. Zonder motivatie van de betrokkenen, is de verandering gedoemd te falen. Leiders spelen een grote rol bij het beïnvloeden van motivatie, door bijvoorbeeld een veilige omgeving te creëren. Een omgeving waarin oprechte interesse is voor elkaar, ruimte is voor openheid en aandacht is voor het welzijn van medewerkers. Interne communicatie kan leidinggevenden faciliteren, met tools of interventies, bijvoorbeeld om die eerder genoemde veilige omgeving vorm te geven. De auteurs schenken in een apart hoofdstuk aandacht aan het motiveren op afstand, wat inspeelt op de huidige situatie waarin veel medewerkers vanuit huis werken.
Ten slotte: bij ‘Kunnen' staan de competenties van de medewerkers centraal. Een zorg die bij medewerkers kan leven is of ze wel in staat zijn te voldoen aan de eisen van de veranderde organisatie. Dit deel gaat in op het creëren van een lerende organisatie en continu leren. Daarnaast hebben organisaties mogelijk de vraag of ze de juiste mensen in huis hebben voor de toekomst.
Er zijn al heel wat boeken over veranderen geschreven. In Happy Change staan medewerkers centraal. Het boek maakt verandering heel concreet, met name voor verandermanagers en communicatiemedewerkers. Ook leidinggevenden zullen hier nuttige informatie vinden. Happy Change biedt al deze doelgroepen handvatten, waarbij de kracht vooral zit in samenwerking. Naast de eigen ervaring van de auteurs, komen verschillende deskundigen aan het woord. Het zijn interessante aanvullingen op dit toch al waardevolle verhaal.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.