Het is onze overtuiging dat een organisatieverandering meer kans van slagen heeft als medewerkers lekker in hun vel zitten. Een goede change begint met ‘happy' medewerkers. Zij geven dagelijks invulling aan verandering, met hun kennis, kunde en gedrag. Daarom is het zo belangrijk dat er niet alleen oog is voor de harde kant van verandering, met systemen, structuren en programma's, maar juist ook voor de zachte kant.
Doel daarvan is dat je weet op welke plek medewerkers zich in de verandercurve bevinden, welke blokkades hen ervan weerhouden om een positieve bijdrage te leveren en hoe zij het beste geholpen zijn om mee te gaan in de gewenste verandering. Daar komt maatwerk bij kijken.
Weten, willen en kunnen
Medewerkers die weten wat de ambitie en doelen van de organisatie zijn, die willen bijdragen aan het waarmaken van de ambities en dat ook kunnen, zijn goud waard. Communicatie en HR zijn samen aan zet om medewerkers in hun weten, willen en kunnen te begeleiden. Onmisbaar zijn ook support van de top van de organisatie, leidinggevenden die in hun kracht staan en ambassadeurs die collega's inspireren, activeren en motiveren.
Leiderschap en interne communicatie
Van de zes beïnvloedingfactoren die zorgen voor een optimale employee experience leggen we de nadruk op Leiderschap en interne communicatie. Leiderschap en interne communicatie hebben grote invloed op het weten, willen en kunnen van medewerkers.
Leidinggevenden en teamleiders bevinden zich het dichtste bij de medewerker en hebben een grote invloed op hoe de medewerker zich in zijn werk voelt. In ons boek benadrukken we het goed equiperen van leidinggevenden voor hun rol. En we besteden aandacht aan goed ingevulde interne communicatie. Daarmee maak je abstracte strategieën aansprekend en concreet door het uitlichten van goede voorbeelden en het vieren van mijlpalen. Interne communicatie geeft ook energie door voorlopers een podium te bieden, medewerkers aan te zetten tot actie en met elkaar te verbinden in hun trots op de organisatie.
Breed besef
We hopen met ons boek een breed besef te creëren dat het loont om de medewerker centraal te zetten in tijden van verandering. En dat dit een gedeelde overtuiging wordt in organisaties. Zet je de medewerker centraal, dan plaatst die medewerker jouw belangrijkste stakeholders op één.
Over Bea Aarnoutse
Bea Aarnoutse is specialist op het gebied van leadership en employee alignment. Ze is zelfstandig consultant, co-owner van PROOF en de afgelopen vijftien jaar betrokken geweest bij veel verandertrajecten van A-merken: van strategie-implementaties tot fusies. Ook is Bea auteur van twee succesvolle managementboeken: Alignment 2.0 (2015) en Happy change (2021).
Over Marianne Jaarsma
Marianne Jaarsma is strategy consultant bij PROOF. Haar kracht als strateeg: de complexiteit van verandertrajecten platslaan en strategieën van klanten vertalen naar een veranderaanpak met impact.