De auteurs schrijven vlot en tonen over een grote reeks bronnen te beschikken. Hiermee krijgt de lezer veel achtergronden voorgeschoteld. Apple, Pixar, Apple. Heerser van de computerindustrie (begin jaren '80), heerser van de geanimeerde film (na 1995) en nu heerser van de muziekindustrie. Steve Jobs is inmiddels een multimedia tsaar die alle touwtjes in de entertainment-industrie in handen heeft. Het boek doorlezend heb ik mij echter vooral verbaasd over de slimheid van Jobs om bepaalde terreinen te betreden. Of eerder de domheid van grote bedrijven (Disney, Sony, Philips, IBM & HP) om kansen te laten liggen. Wat voorbeelden: klassiek is natuurlijk de late reactie van de gevestigde computerindustrie op de PC. Minder bekend is hoe Jobs aan Pixar kwam. George Lucas had een probleem in de jaren '80 en wou zijn animatiebedrijf (bekend van de animaties achter StarWars) van de hand doen. Disney vond het niet zo interessant en Jobs wilde voornamelijk de hardware die ontwikkeld was (in combinatie met software van zijn bedrijf NeXt) aan de man gaan brengen. Pas midden jaren '90, door toedoen van ex-Disney medewerker John Lasseter, werd de volle potentie van animatiefilm duidelijk. Jobs' Pixar had goud in handen. Tony Fadell, hardware-ontwerper kreeg Philips niet aan het ontwerp van zijn MP3-speler met een geïntegreerd muzieksysteem. Bij Apple waren daar wel oren naar. Het leidde tot de iPod, dat in combinatie met iTunes en de iStore een briljante strategie voor Apple blijkt. Design, functionaliteit en kwaliteit verenigd. Is Jobs hiermee verzadigd? In het geheel niet. De iPod wordt meer en meer omgebouwd tot een entertainmentpack waar geluid en beeld uit kan komen. De meest recente stap is iPod-phone. Pixar begint meer en meer een medium-imperium te worden (eigenlijk alleen maar beconcurreerd door Dreamworks, ook al zo'n spin-off van ontevreden Disney medewerkers). Om een beeld te geven: de opbrengst van de eerste 6 Pixar- producties (Toy Story 1& 2, A bug's life, Monster Inc., Finding Nemo en The Incredibles) was gelijk aan de opbrengst van alle Disney producties van de laatste 20 jaar. Very big business dus. Daarmee wil ik maar zeggen dat iCon zeker niet de laatste biografie over Steve Jobs zal zijn. Misschien komen er geen nieuwe bedrijven bij, maar zeker heel veel ondernemersschap. Ieder die wil leren hoe kansen te vinden en benutten dient dit lekker geschreven boek ter hand te nemen.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.