Interne communicatie is binnen alle organisaties van belang en dat neemt toe in crisistijden en tijdens veranderingsprocessen. Maar in de praktijk blijkt het moeilijk om de interne communicatie op te zetten of te verbeteren. 'Interne communicatie als managementinstrument' van Huib Koeleman biedt een gedocumenteerd naslagwerk waarin alle facetten besproken worden. '
Interne communicatie als managementinstrument' van Huib Koeleman dient twee doelen. Het wil een overzicht bieden van de diverse facetten van het vakgebied interne communicatie. Daarnaast wil het communicatie-, HRM-managers en mensen die hiervoor in opleiding zijn een handreiking bieden bij het opstellen van intern communicatiebeleid en het verbeteren van de communicatiemix. Positief punt aan het boek is het feit dat het uit vijf delen bestaat die lost van elkaar te lezen zijn. Deel 1 behandelt achtergronden van het vakgebied interne communicatie, zoals de verschillende functies en stromen van interne communicatie, organisatiestructuren en hun invloed op interne communicatie en de verschillende middelen. De basisstructuur en de methoden en voorwaarden om die in stand te houden, komen aan bod in het tweede deel. Dit bevat het stelsel van kanalen en middelen die beschikbaar moeten zijn voor alle vormen van communicatie. Plus een stappenplan aan de hand waarvan een beleidskader voor interne communicatie kan worden opgesteld. Maar ook de competenties die verschillende spelers moeten hebben om communicatie goed te laten verlopen. Deel 3 bestaat uit trends en praktijkvoorbeelden met betrekking tot aspecten van interne communicatie die momenteel in de belangstelling staan, zoals netwerkstructuren en diversiteit. Ook geeft de auteur de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende kanalen waarlangs informatie door organisaties stroomt. Koeleman onderscheidt persoonlijke, schriftelijke, audiovisuele en digitale kanalen. Bij elk geeft hij aanwijzingen voor het opzetten van het betreffende kanaal of het verbeteren ervan. Het laatste deel beschrijft alle elementen van onderzoek naar interne communicatie binnen bedrijven. Verschillende audits, het proces en onderzoekstechnieken komen aan bod. 'Interne communicatie als managementinstrument' is erg theoretisch van aard en bevat heel veel opsommingen, zoals vier richtingen van informatie, zeven tradities in de communicatietheorie, vier niveaus van communicatie, drie selectieprocessen... en dat allemaal in één hoofdstuk! Dit maakt het moeilijk om het totaalbeeld van dit onderwerp vast te houden. Je krijgt bijna behoefte aan een sitemap om de onderlinge verbanden duidelijk te maken. Zelfs voor de doelgroep is het boek hierdoor lastig toe te passen in de praktijk. Deze titel is informatief voor iedereen die geïnteresseerd is in interne communicatie. Een aantal hoofdstukken is bovendien aan te bevelen als verplichte literatuur voor alle managers omdat interne communicatie en het belang ervan binnen een organisatie vaak onderschat wordt. 'Interne communicatie als managementinstrument' is een goed boek dat iedereen die nauw betrokken is bij de centraal gestuurde interne communicatie kan gebruiken als naslagwerk. Als er een zesde druk komt, dan is mijn aanbeveling aan de schrijver om meer praktijkvoorbeelden op te nemen ter inspiratie van de lezer en de huidige voorbeelden en onderzoeksdata te vervangen door recente cijfers. Sommige onderzoeksdata zijn erg verouderd en met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren is een update hier en daar wenselijk.
Over Mireille Schrijnemaekers
Mireille Schrijnemaekers is marketingconsultant en interim-manager bij Zelino BV en heeft 20 jaar werkervaring bij grote (internationale) organisaties, waaronder Vodafone, Ernst & Young, KPN, Pon en SNS Bank.