Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Kaasschaaf of leiderschap: doorrommelen of doorpakken?

De ondertitel van 'Kaasschaaf of leiderschap' doet me denken dat het hier gaat om een boek over verandermanagement. Die ondertitel luidt: 'doorrommelen of doorpakken?' met de extra toevoeging: 'De crisis als koevoet'. Zou het toeval zijn dat in de titel het woord kaas zit en is het een directe verwijzing naar de bestseller 'Wie heeft mijn kaas gepikt?' Nu ik het boek gelezen heb, kan ik concluderen dat het louter toeval is. Het boek gaat wel over verandermanagement maar het is voor de rest niet te vergelijken met de genoemde bestseller.

Eric van Arendonk | 21 juni 2011

De centrale boodschap van dit boek is helder; de crisis als koevoet om daadwerkelijke veranderingen voor elkaar te krijgen. Pas niet aan maar probeer een werkelijke verandering op gang te brengen. Uit het boek blijkt duidelijk dat de auteur een relatie heeft of heeft gehad met de overheid. Het boek is doorspekt met voorbeelden uit deze organisatie, zijn frustraties steekt hij ook niet onder stoelen of banken. Het is een dun boekje van nog geen 130 pagina's op A5-formaat. Maar ook figuurlijk is het aan de dunne kant. Je hebt hier niet een boek over verandermanagement in je handen, daar zijn betere boeken voor. Dit boek beschrijft min of meer het proces van veranderen en weeft daar alternatieven door die met name gericht zijn om het veranderingsproces een stap verder te brengen. Hoewel ik geen ambtenaar ben, denk ik dat dit boek voor die beroepsgroep heel herkenbaar zal zijn. Soms haalt De Bruijn voorbeelden aan uit het bedrijfsleven, maar deze zijn niet verrassend en eerlijk gezegd weinig aansprekend. Mooi van het boek is dat aan het begin de zogenaamde rode draad wordt weergegeven. Je kunt dan gelijk zien wat je kunt verwachten. Deze is opgebouwd uit de volgende 8 punten: Benadruk het gemeenschappelijke van de organisatie, zet de gebruiker echt centraal, maak van het apparaat een 'geïntegreerd warenhuis', betrek de werkvloer, stimuleer de verknochtheid aan de publieke zaak: creëer de publieke waarde, realiseer je dat effectief leiderschap een van de belangrijkste randvoorwaarden is voor succesvolle verandering, positioneer de vraagstukken als echte managementissues en als laatste creëer als management een sfeer die samenwerking en synergie uitstraalt. Dit is ook precies wat je krijgt. Prima voor degene die voor de eerste keer met deze discipline in aanmerking komt en helemaal indien je dan werkzaam bent bij de overheid. Het boek is vlotgeschreven en rijk voorzien van foto's en illustraties. De inhoud wordt versterkt door de vele voorbeelden en mede daardoor leest het snel weg. Gezien de omvang heb je het boek in pakweg twee uurtjes uit.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden