De centrale boodschap van dit boek is helder; de crisis als koevoet om daadwerkelijke veranderingen voor elkaar te krijgen. Pas niet aan maar probeer een werkelijke verandering op gang te brengen. Uit het boek blijkt duidelijk dat de auteur een relatie heeft of heeft gehad met de overheid. Het boek is doorspekt met voorbeelden uit deze organisatie, zijn frustraties steekt hij ook niet onder stoelen of banken. Het is een dun boekje van nog geen 130 pagina's op A5-formaat. Maar ook figuurlijk is het aan de dunne kant. Je hebt hier niet een boek over verandermanagement in je handen, daar zijn betere boeken voor. Dit boek beschrijft min of meer het proces van veranderen en weeft daar alternatieven door die met name gericht zijn om het veranderingsproces een stap verder te brengen. Hoewel ik geen ambtenaar ben, denk ik dat dit boek voor die beroepsgroep heel herkenbaar zal zijn. Soms haalt De Bruijn voorbeelden aan uit het bedrijfsleven, maar deze zijn niet verrassend en eerlijk gezegd weinig aansprekend. Mooi van het boek is dat aan het begin de zogenaamde rode draad wordt weergegeven. Je kunt dan gelijk zien wat je kunt verwachten. Deze is opgebouwd uit de volgende 8 punten: Benadruk het gemeenschappelijke van de organisatie, zet de gebruiker echt centraal, maak van het apparaat een 'geïntegreerd warenhuis', betrek de werkvloer, stimuleer de verknochtheid aan de publieke zaak: creëer de publieke waarde, realiseer je dat effectief leiderschap een van de belangrijkste randvoorwaarden is voor succesvolle verandering, positioneer de vraagstukken als echte managementissues en als laatste creëer als management een sfeer die samenwerking en synergie uitstraalt. Dit is ook precies wat je krijgt. Prima voor degene die voor de eerste keer met deze discipline in aanmerking komt en helemaal indien je dan werkzaam bent bij de overheid. Het boek is vlotgeschreven en rijk voorzien van foto's en illustraties. De inhoud wordt versterkt door de vele voorbeelden en mede daardoor leest het snel weg. Gezien de omvang heb je het boek in pakweg twee uurtjes uit.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.