Basis In het jaar 2013 is het voor de ondernemer, directeuren en verkopers een grote uitdaging om klanten te krijgen. Waar het in de vorige jaren eenvoudig ging, is het voor vele bedrijven dit jaar een grote uitdaging.
Het boek 'Sales beter de baas' is een prima boek om de basis onder de knie te krijgen. De basis bevat tips over:
- Hoe verkoop ik mezelf, bedrijf en onderneming aan de potentiële klant?
- Waarom ben ik geschikt en wat heb ik als bedrijf en of ondernemer te bieden?
- Wat maakt mij uniek?
- Hoe pak ik het aan?
- Welke stappen zijn er nodig om een doel te bereiken?
- Wat kan ik verwachten?
- Hoe zal een bedrijf reageren op mijn acties?
Leerproces
Zakelijk gezien heb ik er baat bij gehad en nog, omdat sales niet iets is wat je zomaar doet zonder bij na te denken. Dat kan wel, maar het is niet aan te raden. Sales is een leerproces; het koud bellen, de onderzoeken die je moet doen om meer over je potentiële klant te weten te komen, het staat er allemaal in.
Grote en kleine hobbels
In dit boek gaat De Haas strategisch in op de grote en kleine hobbels die je tegen kunt komen in de sales en hoe je hier mee om kunt gaan. Elk hoofdstuk wordt stap voor stap uitgelegd. Onderwerpen die aan bod komen zijn; struikelblokken en diverse tips. Ook wordt er regelmatig terug gesprongen naar vorige hoofdstukken om je wakker te houden en je aandacht vast te houden.
Het prikkelt
Een boek wat niet alleen geschikt is voor de bestaande bedrijven, maar zeker ook voor startende ondernemers en zelfs ondernemers in de maak. De tips in elk hoofdstuk bereiden je voor op de basis sales. Natuurlijk zoals er in het boek beschreven staat gaat het niet vanzelf en moet er inzet getoond worden, ook voor de 'ervaren' salesmannen en -vrouwen. De gedachte dat alles vanzelf gaat, dat zet je snel aan de kant na het lezen van het boek 'Sales beter de baas'. Het prikkelt je ondernemers zintuigen, die zintuigen willen wel aan het werk, maar het idee van sales kan je tegenwerken. Dit boek werkt positief en je krijgt er zin in. Zin om de gelezen tekst in de praktijk te brengen, hoe eng de eerste stap ook kan zijn, doen is de boodschap.
Stijl
De stijl van dit boek is geweldig. De schrijfstijl van De Haas is voor iedereen toegankelijk. Mede daarom leest het boek lekker door, er zit structuur in en regelmatig wordt je heel prettig een paar hoofdstukken teruggezet om alles na het geheugensteuntje weer helder voor je te zien. Stap voor stap wordt alles herhaald en er staan prachtige voorbeelden in. Belangrijk om te onthouden is, dat alles tijd kost. Je moet investeren in de voorbereidingen, in de klant en vertrouwen opbouwen voor een positieve waarde van twee kanten.
Aanrader
Dit is een boek dat ik heb aangeraden aan een aantal vrienden, met onderneming en zelfs aan mensen die in een bedrijf werken, waarvan ik weet dat ze er zeker wat aan zullen hebben.