Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Klantgerichte hondenbrokken

Het oeuvre van Jos Burgers groeit gestaag. De Brabantse marketeer is een van de meest succesvolle auteurs in zijn vakgebied van ons land. Toch weet ook Burgers al jaren dat zijn boeken stukken beter verkopen dan dat ze gelezen worden. Een lot dat hij helaas deelt met menig andere managementauteur. Vandaar dat Burgers - in navolging van beroemdheden als John Kotter en Kenneth Blanchard - besloot het eens over een andere boeg te gooien, namelijk die van de fictie.

Pierre de Winter | 14 april 2009 | 1-2 minuten leestijd

Burgers nam een fictieve eigenaar van een noodlijdende dierenspeciaalzaak, een figuur die hij in het lezingencircuit wel vaker opvoerde, spinde er een verhaallijn omheen die draait om het fenomeen klantgerichtheid, bedacht er nog enkele ondersteunde personages bij en het boek ‘Hondenbrokken’ was geboren.

Het bovenstaande lijkt misschien cynisch, maar zo is het natuurlijk niet bedoeld. Burgers kan prima schrijven en weet de plot aardig tot een einde te brengen. De winkel draait dan als een tierelier, winkelier Tim heeft het defaitisme van zich afgeworpen en zijn medewerkers weten de klant als geen ander te verschaffen wat deze nodig heeft.

Maar daar wringt dan ook meteen de schoen: hoewel in fictieve vorm geschreven is dit natuurlijk geen literatuur. En hoofdstuktitels als ‘Klanten hebben liever niet teveel keuze’ dragen niet aan de fictie-ervaring bij. Burgers is en blijft een echte marketeer met een boodschap, en dat is maar goed ook.

Persoonlijk ben ik geen groot voorstander van de literaire aanpak door managementauteurs. De parabel Onze ijsschots smelt van John Kotter deed mijn hart bijvoorbeeld geen moment harder kloppen. Desalniettemin heeft Kotter er wel een doorbraak naar het grote publiek mee weten te bewerkstelligen. Het is te hopen voor Jos Burgers dat dit boek voor hem hetzelfde doet.

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist en schrijver, gespecialiseerd in business en management. Tijdens zijn studie Economische en Sociale Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam werkte hij enkele jaren voor het weekblad HP/DeTijd, waarna hij in dienst trad bij zakenblad BiZZ. Na drie jaar ging hij werken bij Management Team, waar hij vier jaar als redacteur in dienst is geweest.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden