Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nieuwe producten en diensten bedenken - versie 3.0 (innovatie)

Het boek 'Nieuwe producten en diensten bedenken' van Gijs van Wulfen vormt een compleet naslagwerk voor wie zijn of haar product wil vernieuwen of een geheel nieuw product wil ontwikkelen. Rode draad vormt de VOORT-innovatiemethode. Het geheel is rijkelijk geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en –ervaringen.

Martijn Anderson | 27 juni 2012

'Nieuwe producten en diensten bedenken - Versie 3.0' bestaat uit 3 delen. Deel 1 bevat moverende redenen om het innovatieproces in gang te slingeren. Deel 2 bevat een gedetailleerde handleiding voor het proces zelf (de VOORT-innovatiemethode). Deel 3 bestaat uit handige beschrijvingen van diverse werkvormen die tijdens het proces voorbijkomen. De metafoor die in 'Nieuwe producten en diensten bedenken' gebruikt wordt, is de vergelijking van het innovatieproces met een ontdekkingsreis. Met alle gemakken en ongemakken van dien. Maar het is wel een reis die goed afloopt. Mits je je tenminste aan de beschreven instructies houdt die besloten liggen in de VOORT-innovatiemethode. VOORT is acroniem voor Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren en Terugkeren. Wat deze methode inhoudt wordt in 1 oogopslag duidelijk door de ingesloten overzichtskaart. Als je de kaart beter bekijkt zie je dat deze een heldere visualisatie is van het te doorlopen innovatieproces. Gevisualiseerd als een reisroute over vijf verschillende continenten (de vijf fases uit het proces). Inclusief diverse trans-Atlantische passages die je langs plekken voeren als de 'business van vandaag gaat voor', 'zandbanken' en de 'geen draagvlak riffen'. Voor wie dit weinig concreet in de oren klinkt, wees gerust. Auteur Gijs van Wulfen blijkt een pragmaticus. Hij geeft in zijn ruim 250 pagina's tellende boek doorlopend praktische tips en hij onderbouwt zijn handreikingen met onderzoeksrapporten en een grote dosis praktijkervaring. De beschreven innovatiemethode is dusdanig specifiek dat je het boek een op een kunt gebruiken als blauwdruk voor het voorbereiden en realiseren van je eigen innovatieproces. Het bevat checklists, suggesties voor de te gebruiken werkvormen per fase inclusief instructies hoe deze werkvormen toe te passen. Wie nog steeds twijfelt aan nut en noodzaak treft in het boek diverse getuigenissen aan van eerdere gebruikers van de methode. Als bonus geeft Van Wulfen je een bijna intiem kijkje in een VOORT-innovatietraject dat hij doorliep voor uitgeverij Sanoma. Dusdanig gedetailleerd beschreven en voorzien van foto's dat het na lezing ervan lijkt of je er zelf bij bent geweest. Het plaats het geheel in een prettige praktijkcontext. Het boek 'Nieuwe producten en diensten bedenken 3.0' is, zoals de naam doet vermoeden, een vernieuwde versie van twee eerdere uitgaves. Meer dan in de vorige edities heeft dit boek het karakter van een studieboek. Maar wie denkt een studieboek in handen te hebben komt bedrogen uit. Liever zou ik het een handboek noemen. Een handboek dat je ook laat laten snappen waarom je bepaalde stappen moet zetten. Als hbo-docent heb ik reeds honderden studenten de VOORT-innovatiemethode laten toepassen bij het ontwikkelen van een product ten behoeve van hun student company. Dit leverde aantoonbaar betere resultaten op. Ook doordat ik zelf met enige regelmaat nieuwe producten ontwikkel, kan ik beamen dat de beschreven stappen hout snijden. Een waardevol boek dus voor iedereen die zich betrokken voelt bij vernieuwing binnen het eigen productassortiment. Maar het aan de slag gaan met de VOORT innovatiemethode vergt nogal wat! En dan heb ik het niet zozeer over doorzettingsvermogen. De tijdsinvestering die je moet doen om het proces te doorlopen is zeg maar gerust zeer aanzienlijk. Voor hen die zichzelf niet in de luxe positie bevinden tijd en menskracht vrij te maken, bijvoorbeeld omdat men eerst het hogere management moet overtuigen, beschrijft het boek wellicht vooralsnog een droomscenario. Maar zodra het commitment om met de methode aan de slag te gaan er is, zal 'Nieuwe producten en diensten bedenken' de organisatie beslist geen windeieren leggen.

Over Martijn Anderson

Martijn Anderson is marketingcommunicatie specialist met als focus strategie, branding, customer journey, customer experience en omni-channel optimalisatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden