'Als ik een fout maak, dan wordt die 100 procent van de tijd onderkend; doe ik iets goeds, dan wordt dat 99 procent van de tijd niet onderkend.' Dit citaat van een medeweker van een groot bedrijf geeft treffend weer wat de praktijk in veel organisaties is. Veel aandacht voor wat er mis gaat en hoe dat hersteld moet worden, weinig aandacht voor de dingen die goed gaan. Het boek is gebaseerd op grootschalig onderzoek onder organisaties over wat succesvol management is. En keer op keer blijkt, dat medewerkers erkenning willen. 'Het wortel principe' is dus een pleidooi voor erkenning. Erkenning van het management voor de prestaties en inzet van de medewerkers. En dan niet op een 'lullige' manier van 'Jongens, bedankt!', maar gerichte erkenning toegespitst op de concrete bijdrage van de medewerker. En dat is iets dat veel managers niet gemakkelijk vinden.
Wat me bijzonder aanspreekt in het boek is dat het op verschillende niveaus ingaat op het thema: de auteurs besteden aandacht aan de achterliggende overtuigingen van managers om al dan niet erkenning te geven aan hun medewerkers. Adrian Gostick en Chester Elton presenteren feiten uit verschillende grootschalige onderzoeken naar succesvol management. Maar ook hele concrete vragen komen aan de orde zoals: wanneer geef je medewerkers erkenning? Wat is een passende vorm van erkenning die aansluit bij de geleverde prestatie? Worden andere medewerkers niet jaloers als ik een collega in het zonnetje zet? Hoe hou ik bij of ik mijn medewerkers voldoende erkenning heb gegeven? Hoe bouw ik een goede wortelcultuur in mijn organisatie? Het boek begint met de vier basiskenmerken van leiderschap: duidelijke doelen stellen; open communiceren; vertrouwen creëren en mensen verantwoordelijk houden. Maar dit is niet voldoende. Om een versnelling aan te brengen in deze vier basiskenmerken, is een vijfde element nodig: erkenning. Erkenning is de factor die, voortbordurend op de vier basiskenmerken, ervoor zorgt dat leiderschap werkelijk tot bijzondere effecten leidt. Gostick en Elton eindigen met maar liefst 125 ideeën om mensen erkenning te geven, dus het excuus dat u niet weet hoe dit te doen, is niet meer mogelijk. Een kleine kanttekening tot slot: het boek geeft ook een complete handleiding hoe een organisatie een cultuur van erkenning kan invoeren. Compleet met checklists en rapportages. Hoewel hier zeker goede hulpmiddelen bij zitten, is het gevaar dat de hele aanpak op een instrumentele manier plaatsvindt. En dat werkt zeker niet. Medewerkers voelen haarfijn aan of een vorm van erkenning uit het hart komt of als een verplicht nummer wordt gezien. Dan werkt het eerder averechts. Maar als een leidinggevende oprechte erkenning geeft aan zijn medewerkers en daarbij gebruikmaakt van de tips en ideeën uit het boek, is succes verzekerd. Voor mijzelf werkte het lezen van 'Het wortel principe' als een reminder en bewustwording. Ik ben de principes bewust gaan toepassen in allerlei verschillende situaties en het is bijzonder om te ervaren wat voor positieve impact dat heeft. Alleen die ervaring is al de moeite waard... O ja, en het werkt ook nog bij de opvoeding van kinderen, zelfs bij 'lastige' pubers...