Philip Kotler en John A. Caslione benoemen 25 wereldwijde trends die momenteel zichtbaar zijn en vertalen die naar relatieve onzekerheden en hun mogelijk effect. Als voorbeeld noemen ze zogenaamde ontwrichtende technologieën: technologieën die een bedrijfstak volledig op de kop zetten. De opkomst van digitale fotografie vaagde de oude techniek van chemische fotografie bijvoorbeeld nagenoeg weg. En er staan de komende tijd nog meer veranderingen voor de deur. Drukkerijen zullen hun markt met de opkomst van het e-book drastisch zien veranderen. Wie daar nu niet op inspeelt wacht straks turbulente tijden, want een beetje lezer, waar ik mezelf ook onder reken, zal dit stukje techniek omarmen.
Maar aan de organisatiekant staat zelfverzekerdheid, en de daarmee gepaard gaande blindheid voor ontwikkelingen elders, toekomstvisie in de weg. Indien je nu met drukkerijen praat, hoor je nog te vaak dat het met de ontwikkeling van het e-book niet zo'n vaart zal lopen en dat mensen altijd wel gedrukte boeken zullen blijven kopen. Hoe blind kun je zijn? Het is de meest kwalijke fout die je als manager kunt maken: je hebt onvoldoende besef van wat er gaat gebeuren en komt uiteindelijk verrast aan de zijlijn te staan. De auteurs stellen naast de technische ontwikkelingen ook de huidige situatie aan de orde. De economie is in korte tijd drastisch veranderd. Philip Kotler en John A. Caslione geven u meer handreikingen om de huidige turbulente tijd te overleven dan menig andere schrijver die de laatste tijd boeken over dit onderwerp uitgebracht heeft. En daar laten ze het niet bij. Ze geven ook aan welke fouten er gemaakt worden door organisaties die beseffen dat er maatregelen genomen moeten worden om het tij te keren. Daarnaast geven Kotler en Caslione ook de beste werkwijze aan, waar ze hun boek ook nog eens praktisch mee maken. Dat dit alles niet eenvoudig zal zijn, onderschrijven ze met de stelling; 'succes hebben in een turbulente economie is niet alleen een kwestie van geluk of intuïtie. Het vereist een andere manier van denken, serieuze planning, de juiste strategieën en de moed van leidinggevenden om tegen tradities in te gaan.' 'Chaotics' laat u zeker niet in opperste verbazing achter. De auteurs geven handreikingen om uw organisatie dusdanig in te richten dat u beter bestand bent tegen de steeds sneller veranderende omgeving van vandaag en morgen. Ze laten het niet bij alleen het vak marketing. Ook voor managers die verantwoordelijk zijn voor onder andere inkoop, personeelszaken, financiën en informatietechnologie worden handreikingen geboden. Het boek is dan ook terecht een management- én een marketingboek. Een absolute must voor iedere moderne manager.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.