Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

't Is groen!

Kent u dat vaste ritueel van goede voornemens op nieuwjaarsdag? Volgend jaar ga ik stoppen met roken, gezonder leven, meer genieten van familie en vrienden; van die prachtige voornemens die grotendeels niet gerealiseerd worden? Iets soortgelijks zag Leen Zevenbergen bij de lezers van zijn eerste boek 'En nu laat ik mijn baard staan', over creativiteit en ondernemerschap... Wel willen, maar niet doen! Het succes van het 'baardenboek', uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2007, maakte mij nieuwsgierig naar het vervolg: 't Is groen!'. Hij refereert hiermee aan de reactie die mensen soms geven als iemand staat te dromen voor een groen verkeerslicht.

Marco van Marle | 9 november 2009

Zevenbergen wil mensen in beweging brengen; hij wil zijn lezers helpen om het ondernemender en creatiever worden nu ook echt te gaan doen; van willen naar doen. Hij vergelijkt ondernemend worden met leren lopen; hij neemt de lezer in zijn boek mee in zijn ervaringen als ondernemer. Hij laat zien welke stappen hij heeft gezet en nodigt uit om deze na te doen. De auteur heeft een duidelijke mening over de algemene houding in het Nederlandse bedrijfsleven: hier is weinig ondernemerschap en creativiteit te vinden. Deze houding wordt mede veroorzaakt doordat veel directies zelf geen idee hebben wat dat nou is, dat ondernemerschap en die creativiteit. Over het stellen en behalen van doelen zegt Zevenbergen een aantal mooie dingen. Ten eerste: richt je op hoog gelegen doelen. Velen richten zich op laag gelegen doelen, omdat die realistischer zouden zijn. Kortom: 'Aim for the stars', dan heb je, om in de sfeer van de titel te blijven, de hele weg voor jezelf alleen! De volgende tip: breek de weg naar je doel op in kleine stapjes en begin bij de eenvoudig te realiseren stappen. Die grote lastige stappen komen dan later wel! Marktgerichtheid is terecht een centraal thema in 't Is groen!'. Zevenbergen moedigt bedrijven aan om juist in tijden van crisis te investeren in de klant. Hij verafschuwt bezuinigen met 'de kaasschaaf'. Korten op onnodige luxe okee, maar nooit ten koste van de klant! Wat alle voorbeelden in 't Is groen!' mij verder laten zien, is dat het ongelooflijk belangrijk is de klant te betrekken in bedrijfsplannen. Het boek heeft een pakkende titel en is prachtig vormgegeven. Door de vlotte schrijfstijl van Zevenbergen en de korte hoofdstukken heeft het iets weg van een bundeling columns. Het leest dan ook als een trein. De onderwerpen die worden behandeld zijn divers, van de voordelen van kleine bedrijven tot je werk leuk maken en van netwerken tot het belang van een gezellige werkomgeving. Tijdens het lezen van het boek werd ik eigenlijk wel vrolijk. Ik werk in een jonge en ondernemende organisatie waarin ondernemerschap gestimuleerd wordt. Ik herkende me dan ook lang niet altijd in de sombere voorstelling die Zevenbergen geeft van het Nederlandse bedrijfsleven. Ik geloof er niet zo in dat mensen door het lezen van dit - of welk ander boek dan ook - echt ondernemender worden. Maar als het mensen aanzet tot het maken van een kleine stap in de goede richting, is dat mooi! Zevenbergen put veel uit zijn rijke ervaring als ondernemer en manager. Hij brengt zijn passie aan de lezer over en weet te inspireren. Hij deelt zijn leerervaringen met je en laat zien welke kleine stapjes je kunt zetten om ondernemender te worden. Verwacht alleen geen stappenplan of flink doorwrochte theorie. Daarvoor moet je niet bij deze ondernemer zijn; wel voor humor, inspiratie en mooie praktijkverhalen! En mijn kleine stap? Ik ga eens bellen met een potentiële klant om te vragen of ik bij haar op bezoek kan komen!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden