Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Michiel Muller, ervaringen van een serial entrepreneur

Toen in april 2000 door Michiel Muller en Marc Schröder de oorlog in benzineland geopend werd, was dat voor mij een feest der herkenning. In 'Ervaringen van een serial entrepreneur' beschrijft Muller dit succes en neemt hij u mee in zijn ervaringen met Tango, Route Mobiel maar ook Bieden en Wonen.

Peter Vermeulen | 4 juni 2010

In april 2000 werd ik, als één van de eersten, Tango-klant in Nijmegen. Dat was niet alleen omdat ik toevallig om de hoek bij het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis werkzaam was, of omdat ik zoon van een kruidenier ben. Nee, het was vooral omdat ik evenals Muller op heb gebokst tegen een gevestigde orde. Begin jaren tachtig heb ik mede aan de basis gestaan van het openbreken van de optiekmarkt. Toen in april 2000 door Michiel Muller en Marc Schröder de oorlog in benzineland geopend werd, was dat voor mij een feest der herkenning en ik heb hen sindsdien niet alleen als klant gevolgd. In 'Ervaringen van een serial entrepreneur' beschrijft Muller dit succes en neemt hij u mee in zijn ervaringen met Tango, Route Mobiel maar ook Bieden en Wonen. Michiel Muller begint zijn carrière na zijn studie economie aan de Erasmus Universiteit bij Esso/ExxonMobil. Hij vervult hier verschillende (internationale) functies en verruilt zijn loopbaan om te starten bij de Nederlandse oliemaatschappij Petroplus, alwaar hij Marc Schröder leert kennen die met het concept Tango is gestart. Marc is de zoon van Martin Schröder, oprichter van Martinair. Martin Schröder begon de strijd eind jaren vijftig uit de vorige eeuw tegen de KLM. Dus u begrijpt het al: vader Martin heeft het ondernemen bij zoon Marc met de paplepel ingegoten. Met Marc bouwt hij het succesvolle innovatieve netwerk van onbemande tankstations uit in Nederland, België en Spanje. Na verkoop van Tango aan Kuwait Petroleum richt hij, wederom samen met Marc, in 2004 Route Mobiel op en breekt daarmee wederom een monopolie. Dit keer het monopoly van de ANWB-Wegenwacht. De oprichters hebben de meerderheid van de aandelen en vinden SNS-Reaal bereid de onderneming te financieren. Wanneer laatstgenoemde ten tijde van haar beursgang in 2006 een aantrekkelijk bod op hun aandelen doet, verkopen zij die. Muller en zijn zakenpartner Schröder richten zich vervolgens op nieuwe innovatieve concepten. In 2008 starten zij de internet-huizenveiling 'Bieden en Wonen'. Een innovatie in de traditionele markt voor aan- en verkoop van woningen. Hierbij wordt kopers en verkopers op de huizenmarkt de mogelijkheid geboden om via internet op een volkomen transparante wijze huizen te veilen in een volledig vrije, ongedwongen markt. Uitgangspunt van 'Ervaringen van een serial entrepreneur' zijn zeven hoofdstukken met alleen maar werkelijk gebeurde situaties. Elk hoofdstuk eindigt met concrete tips en adviezen die u in de praktijk toe kunt passen. Het mooie aan de gegeven tips is dat het niet alleen theoretische tips zijn, maar ook tips die Muller daadwerkelijk heeft toegepast en hem gebracht hebben waar hij nu is. Michiel Muller gebruikt de hoofdstukken onder andere om uw droom te concretiseren en wegwijs te maken om uw droom niet alleen 'goed te doen' maar vooral 'anders'. Door samen te werken en aandachtig te luisteren naar uw klanten. Vooral focus houden op uw businesscase is de basisgedachte. Een van mijn favoriete hoofdstukken, 'Doe het samen en regel het goed', bevat een zeer eenvoudig, maar daardoor subliem voorbeeld van operational excellence. Op herkenbare en komische wijze wordt duidelijk dat slim zakendoen ook een kwestie is van gezond verstand gebruiken en observeren. Aangezien een van de belangrijkste speerpunten bij Tango was om de onbemande stations schoon te houden en alles goed moest functioneren, was er dus adequaat toezicht nodig. Naast een goed bedacht en functionerend IT-systeem komt de operationele manager, Fabian Hendrix, met een sublieme oplossing om de stations schoon te houden van rondslingerende papiertjes en overvolle prullenbakken, alsmede het vervangen van de bonrollen voor de bonnetjes van de tankbeurten. Leest u zelf en verbaas u hoe eenvoudig slim zakendoen soms kan zijn. In 'Ervaringen van een serial entrepreneur' worden ingewikkeld taalgebruik en overbodige theorieën weggelaten. Hierdoor is het boek goed leesbaar. Het boek is extra aantrekkelijk door de vele praktijkvoorbeelden. Door de praktijkervaringen te verweven met de door Muller en Schröder toegepaste theorieën en oplossingen krijgt het boek extra kracht. Het leest dan ook als een volwassen jongensboek. Ondanks dat het boek lekker wegleest en er goed is nagedacht over de opzet van het boek, valt Muller wel regelmatig in herhaling. Vooral over zijn successen. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat als er iemand is die in herhaling mag vallen het Michiel Muller is. Iemand die kansen ziet, de mouwen oprolt en zelfs de gevestigde orde durft uit te dagen. Een ondernemer pur sang. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd welke initiatieven Muller nog meer op stapel heeft staan. 'Ervaringen van een serial entrepreneur' zijn is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in één van de grote ondernemers die Nederland rijk is. Het boek staat vol met innovatieve praktijksituaties en vele (soms bekende) tips. Michiel Muller's 'Ervaringen van een serial entrepreneur' is een heerlijk boek en is daadwerkelijk een aanrader voor iedere startende of ervaren entrepreneur.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is entrepreneur en CEO van OPHTECS Europe B.V. en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden