Het boek is nuttig voor iedereen die geïnteresseerd is in het gedrag van klanten. De schrijver biedt de lezer basale informatie over de klant. Wat wil die en hoe kiest hij of zij? Wees duidelijk in wat de klant van jou mag verwachten. Wees hierin maximaal transparant is de aanbeveling van de schrijver. De zeven redenen waarom een klant afscheid neemt, waren erg verhelderend.
Jan van Setten introduceert een aantal nieuwe begrippen. Het MOT-principe bijvoorbeeld gaat over het je echt contact kan maken met de klant. Hij schrijft verder over Unique Buying Reasons in plaats van Unique Selling Points en stelt 'de ultieme vraag' (durft u ons al aan te bevelen?).
Met alleen lezen ben je er uiteraard nog niet. De volgende stap is: actie! Jan van Setten geeft aan het einde van ieder hoofdstuk tips om mee aan de slag te gaan. Wij hebben onmiddellijk het principe 'begin met ja' geprobeerd in de winkel. En de auteur maakt zijn belofte waar: het brengt plezier in het werk om op de 'Jan van Setten' manier met een klantvraag bezig te zijn.
Het boek heeft ons weer op scherp gezet. Wij bevelen het dan ook aan als cadeautje aan iedereen waar op een of andere manier het woord 'klant' van toepassing is. Dan nu de ultieme vraag aan degene onder u die klant zijn van IKEA Amersfoort. Durft u ons al aan te bevelen? Wij ontvangen uw reactie graag via jorrit.bovendorp@Ikea.com en/of Elke.verstralen@Ikea.com