Ook ik ben vertrouwd met de zogenaamde brainstormtechniek om te komen tot nieuwe ideeën. Deze sessies leveren vaak heel veel ideeën op. Het gros kun je na een korte analyse apart zetten als onbruikbaar, onhaalbaar of een te hoog ver van je bed show gehalte. Zonde van die ideeën. Deze stortvloed van onbruikbare ideeën komt met name voort uit een regel die bij de brainstormtechniek als wet geldt. Je mag namelijk geen ideeën bekritiseren of veroordelen. Hierdoor is alles goed en dat weet je dan ook. Sommige ideeën gaan volstrekt nergens meer over. Zodra je ze hoort weet je al die gaat straks de prullenbak in.
Het boek 'Doelgericht vernieuwen' geeft handreikingen om te komen tot meer bruikbare ideeën. Het uitgangspunt is de zogenaamde SIT (Systematic Inventive Thinking) methode. De brainstormsessie vormt hier slechts een onderdeel van. SIT wordt omschreven als een methode die zich onderscheidt van andere creativiteitstechnieken door de procesgang van ideeënontwikkeling, de manier van het doorbreken van bestaande gedachtepatronen en de keuring van het idee gedurende het proces. De auteurs reiken een vijftal technieken aan die het creatieve proces beter coördineren. Zo kent men het verwijderen en vervangen. Haal een deel van het product weg en vervang dit voor wat anders. Stel dit als vraag voor nieuwe ideeën. De creatieve energie wordt dan gebundeld op één enkel aspect wat leidt tot een hogere productiviteit. Eventueel kan men daarna nog één van de overige vier technieken toepassen zoals: vermenigvuldigen, verbinden, opdelen en herschikken of veranderen van afhankelijkheden. De keuring van het idee tijdens het proces, en niet achteraf zoals bij brainstorming, is gebaseerd op twee filters. Een marktfilter en een implementatiefilter. De methode is op zich niet moeilijk maar vraagt wat vaardigheid om hem toe te passen. Mij lijkt het een kwestie van doen of je laten begeleiden door ervaringsdeskundige. Het boek is op zich duidelijk en de materie is helder en begrijpelijk uiteengezet. De CD vertelt min of meer hetzelfde verhaal maar bevat ook oefeningen. Hierdoor is deze wat minder geschikt om in de auto te beluisteren. Je moet tijdens de oefeningen de cd namelijk regelmatig stil zetten en weer aanzetten. In de auto is dat niet zo handig. Ik raad het boek aan bij een ieder die regelmatig een beroep moet doen op de creatieve vermogens van zijn omgeving. SIT zal je helpen om effectiever kwalitatief betere ideeën te generen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.