Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De rol van adviseur

Marike van den Berg en Krijn de Best beschrijven in 'De rol van adviseur' de vier rollen van adviseurs aan de hand van een model met twee dimensies. Een boek dat veel aspecten van het advieswerk kort belicht.

Marjan Grootveld | 18 maart 2008 | 1-2 minuten leestijd

Wie hoort er in het volgende rijtje niet thuis: a. de adviseur b. de coach c. de expert d. de facilitator e. de therapeut Het is de adviseur, die namelijk in zijn adviestrajecten een of meer van de andere, specifiekere, rollen vervult.

Die vier andere rollen zijn waar het om draait in 'De rol van adviseur'. Marike van den Berg en Krijn de Best, die naar eigen zeggen samen ruim vijftig jaar ervaring hebben met trainen, adviseren en managen, hanteren in dit boek een model met twee dimensies. De ene dimensie betreft de benadering van het adviesvraagstuk: waar de expert en de facilitator zich op de zakelijke inhoud richten, richten de coach en de therapeut zich op de onderliggende emoties en overtuigingen.

De andere dimensie betreft de persoon die de oplossing of het advies bedenkt. Wordt dit van de adviseur verwacht, dan heb je een expert of een therapeut nodig. Als echter de klant zelf de oplossing aandraagt, dan komen de facilitator en de coach in beeld. Consequent en duidelijk belichten Van den Berg en De Best de diverse rollen om de voornaamste aspecten van een adviestraject te nuanceren. Zo is het weliswaar belangrijk om een fasering voor het traject vast te stellen, maar voor een coach is het erg lastig om zo'n stappenplan te volgen. Zowel de inhoud van de oplossing, als de weg erheen zijn immers nog onbekend. En afhankelijk van de rol die je als de adviseur vervult, kunnen bepaalde werkvormen in de ene dan wel de andere fase hun diensten bewijzen.

Voor de expert en therapeut leveren groepsgesprekken bijvoorbeeld informatie en inzicht in de onderzoeksfase, terwijl ze voor coach en facilitator al een onderdeel vormen van het veranderproces.

De thema's die in 'De rol van adviseur' aan bod komen, zijn de relatie met de klant, de fasering, de invloed van de adviseur, zijn adviesvaardigheden en natuurlijk het concept 'rol' - dit alles is niet nieuw. Op gezette momenten wordt de lezer dan ook verwezen naar andere literatuur. Deze opzet maakt het boek ondanks het brede scala aan onderwerpen compact en goed toegankelijk.

Over Marjan Grootveld

Dr. Marjan Grootveld is senior adviseur en onderzoeker bij Zenc in Den Haag.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Marike van den Berg, Krijn de Best
De rol van de adviseur

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden