Het model van Ofman, waaraan de theoretische onderbouwing voor het Golflengtemodel wordt opgehangen, wordt helder maar erg summier geschetst. De bekende kritische kanttekeningen bij dit model worden niet genoemd. Het is namelijk niet altijd het geval dat achter een goede eigenschap een valkuil loert. Als ik verder kritisch kijk naar de test valt mij op dat de scoreverschillen tussen de diverse golflengtes slechts minimaal zijn. De uitwerking van de verschillende communicatiestijlen is prima. Per golflengte, twijfelend, extravert, controlerend, koel, neurotisch, vriendelijk, sociaal angstig tot ondoorgrondelijk worden ergernissen, valkuilen, ontwikkelpunten en kwaliteiten expliciet genoemd en wordt begrip gekweekt voor het gedrag van personen die op een andere golflengte zitten. Aardig vind ik de tip de test ook eens in te laten vullen door iemand die je goed kent, terwijl het over jezelf gaat. Ik heb direct de proef op de som genomen en mijn man de test voor mij in laten vullen. Het resultaat was geen verrassing. Beiden kwamen we overduidelijk uit op de Extraverte Golflengte. Dat is bepaald niet uniek. Maar liefst 23 procent van de vrouwen scoort hoog op assertief, warm en ontspannen. Met 16 procent van de vrouwen komt de Neurotische Golflengte bij vrouwen op de tweede plaats. Bij de mannen bestaat de top twee uit 23 procent: de Koele Golflengte en 20 procent voor de Extraverte Golflengte. Kortom, het bewijs wordt wederom geleverd: vrouwen komen van Venus en mannen van Mars. Dijkstra sluit af met 101 tips om beter te communiceren in het algemeen, ongeacht je golflengte. Die zijn naar mijn idee met name afgestemd op communicatie in de privésfeer. Ik zie mijzelf nog niet voor de spiegel staan om het zinnetje 'Ik geef om je' of 'Ik houd van je' te oefenen. Daar heb ik originelere uitdrukkingen voor!
Over Tanja Beugelsdijk
Tanja Beugelsdijk is zelfstandig communicatie-expert. Haar jarenlange ervaring in verkoop, marketing, communicatie én branding maakt dat ze binnen deze disciplines de juiste afstemming vindt en daarmee gericht een bijdrage kan leveren aan de verbinding met klanten.