Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zoiets verzin je niet

Jurriaan Tas is productontwikkelaar en marketingspecialist met een no-nonsense manier van werken. Toen ik tijdens een sessie voor één van mijn opdrachten met hem werkte, viel zijn pragmatische aanpak en zijn verfrissende, heldere kijk op de zaken die we behandelden, mij direct op. Zijn 25 jaar ervaring op het gebied van het ontwikkelen van nieuwe concepten, het verkennen van nieuwe markten en het adviseren van bedrijven om innovaties te stimuleren heeft hij samengevat in 'Zoiets verzin je niet; hoe je succesvol nieuwe producten lanceert'.

Gijs Niezink | 22 juni 2011

Het is niet verwonderlijk dat 'Zoiets verzin je niet' met dezelfde pragmatische insteek en frisse blik is geschreven en vormgegeven. Een schatkist aan weetjes, tips en (minder) succesvolle innovatieverhalen zijn te vinden in dit boek. Ze worden vergezeld door inspiratiekaartjes; kleine uit te knippen kaartjes met teksten van o.a. Einstein, Woody Allen en Peter Drucker. Overigens ook allemaal terug te vinden in het boek zelf. Verder wordt de inhoud versterkt door zogenaamde momenten van houvast; de kracht van de herhaling benadrukt sommige delen van de inhoud uitstekend en geeft het boek een frisse uitstraling. Verder zijn er vragen om jezelf te stellen; prikkelende vragen voor zowel de manager als de nieuwsgierige consument over het innovatieproces en waar je rekening mee dient te houden bij de ontwikkeling van je nieuwe concepten. 'Heeft u zich weleens afgevraagd wie nu diegene is die écht het verschil maakt bij de keuze om een product aan te schaffen?' Voor zowel de consument als de productontwikkelaar een interessante vraag om te stellen. Naast de oneliners, de vragen en de inspiratiekaartjes is er natuurlijk ook voldoende ruimte voor de inhoud. Zo wordt er stilgestaan bij de vormgeving van organisaties rondom innovatie en welke markten en doelgroepen voor jou een logische keuze zijn. De praktijk blijkt echter allesbehalve logisch, als je leest dat de merkbeleving van het merk Marlboro doorgevoerd is in een kledinglijn die qua ontwerp en ontwikkeling compleet is uitbesteed. Zo valt ook te lezen hoe de Worcestersaus per toeval is ontdekt en dat technologie van de Amerikaanse defensie op het gebied van afweersystemen wordt gebruikt door contactlensproducent Bausch & Lomb. Leuke praktijkvoorbeelden van hoe gek innovatie soms kan zijn en hoe nieuwe concepten (per toeval) kunnen ontstaan. De voorbeelden volgen elkaar in hoog tempo op en sommige weetjes zijn gewoon te grappig of te interessant om te missen. De kern van het verhaal lijkt er echter soms door te verslappen en is, ondanks de houvastmomenten en de prikkelende vragen, soms slechts ongefundeerd aanwezig. Naarmate het boek vordert wordt de inhoud slapper, lijken sommige afbeeldingen nauwelijks aan te sluiten bij de tekst en volgen de praktijkweetjes elkaar wel heel snel op. Als je je dan kunt bedenken dat dit boek, zoals Tas in zijn inleiding aangeeft, geen wetenschappelijke verhandeling is en gebaseerd is op zijn eigen ervaring, is er met 'Zoiets verzin je niet', niets mis. Inhoudelijk niet heel sterk maar vooral een leuk, verfrissend en grappig boek voor de liefhebber van de (onlogische) totstandkoming van innovaties.

Over Gijs Niezink
Gijs Niezink is adviseur bij Adviestalent. Zijn affiniteit ligt bij verbeter- en verandervraagstukken in organisaties en in het bijzonder op het gebied van het inzetten van menselijke creativiteit en het uiteindelijk benutten van innovatie. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden