eef een 8 'Coachen op gedrag en resultaat' is in heldere taal geschreven, actie- en praktijkgericht en daardoor prettig om te lezen. Het geeft concreet antwoord op de vraag wat medewerkers moeten kunnen voor een competentie. De indeling is goed: Drieënveertig competenties zijn in competentiegebieden geclusterd en vervolgens in zes beoordelingsgebieden verdeeld. Deze afgebakende indeling maakt dit boek een handig naslagwerk bij beoordelingsgesprekken. Per beoordelingsgebied kan men zich voorbereiden of bij twijfel het boek ernaast leggen en de competenties doorlopen. De praktijk- en actiegerichtheid herkent men in de STAR methode (stevige goede start) en het benoemen van doe-het-zelf tips voor de medewerker. Verder verschaft het blokje 'samenhang met de persoonlijkheid' inzicht in wat voor type mens men wil inzetten voor de taak/vereiste competentie. De combinatie van het onderscheid dat wordt gemaakt tussen wat wel en niet te ontwikkelen is en samenhang met de persoonlijkheid, heeft mij er al lezende van overtuigd dat takenpakketten niet uit te veel uiteenlopende competentiegebieden moeten ontstaan. Zo bedacht ik me dat medewerkers niet tegen wil en dank ontwikkeld moet worden om toch maar alles te kunnen (zo is ondernemerschap slecht aan te leren), maar vooral doorontwikkeld moeten worden in samenhang met de persoonlijkheid. Concluderend: Goed naslagwerk voor professioneel plannen en beoordelen.
Recensie
Coachen op gedrag en resultaat (1e druk 2005)
Ik g
Marc Boland
|
7 juni 2004