Misschien een vreemd advies aan het begin van een boekrecensie, maar de eerste 12 pagina’s gaan over wat anderen zeggen over ‘Hoe LinkedIn nu echt gebruiken’. Aanbevelingen die je meestal ook aantreft op de achterflap van het boek, maar dan een beperkt aantal. Als je dit boek in handen hebt in een boekhandel, zijn 50 aanbevelingen teveel van het goede om ze allemaal door te nemen. Koop je het boek via internet, dan zie je de aanbevelingen pas als je het boek in huis hebt. Dit deel van het boek heb je dan niet meer nodig voor het wel of niet aanschaffen. Omdat iedere aanbeveling wordt afgesloten met een algemeen of persoonlijk internetadres komen de eerste pagina’s over als gratis reclame (en bedankje) richting de mensen die de aanbevelingen hebben geschreven. En dat bedanken is nu precies één van de drie activiteiten die deel uitmaken van de gouden driekhoek van netwerken. Jan Vermeiren legt daar terecht de nadruk op. Naast de principes geven of delen en vragen, kun je de band met je netwerk via bedanken verstevigen. Om de theorie van het netwerken hier op toe te passen. De mensen van die 50 aanbevelingen vertellen vast en zeker in hun netwerk dat ze genoemd worden in het boek. Het verspreiden van de boodschap is begonnen. Met een internetonderwerp als LinkedIn, is het vanaf pagina 39 handig om gelijktijdig in te loggen op LinkedIn. Het geeft je de kans om de uitleg die je krijgt direct in de praktijk toe te passen. Enig probleempje daarbij is dat het boek niet opengevallen blijft liggen op de pagina waar je aan het lezen bent, maar dat is een detail. Jan Vermeiren zal daar vast ook een oplossing voor vinden door een dwarsligger, luisterboek en/of podcast uit te geven. Net zoals hij rondom het boek ook training, light-versies van zijn eerdere boeken en een CD met tips over netwerken op evenementen gratis ter beschikking stelt. Alles toegankelijk via de site van zijn eigen bedrijf Networking Coach, zoals het hoort bij een multimediaal onderwerp als LinkedIn. Jan Vermeiren maakt zelf aan het begin van het boek terecht de opmerking dat de snelheid van de nieuwe media in het nadeel is van een boek als dit. Functionaliteit die hij uitgebreid beschrijft, kan op het moment van verschijnen al weer aangepast of zelfs verdwenen zijn. Laat dit gegeven je er niet van weerhouden om het boek aan te schaffen, want door de hoge verkoopcijfers zal bij eventuele nieuwe drukken een en ander vast weer geactualiseerd zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je altijd nog terugvallen op de site. Per scherm en per onderdeel wordt het gebruik van LinkedIn beschreven. Aanvullend worden ook tips gegeven om het nut van bepaalde acties te vergroten of juist acties achterwege te laten. Jan Vermeiren gebruikt daarbij een rechttoe-rechtaan schrijfstijl zonder technische vaktaal. Hij legt zaken helder uit en gaat daarbij een vleugje humor en relativering niet uit de weg. Alleen het deel over de geavanceerde strategieën gaat af en toe wat tegenstaan, omdat er in een aantal gevallen sprake is van dezelfde acties. Een gedegen en gedetailleerd boek dat, door de uitgebreide inleiding over hoe netwerken zonder internet in elkaar zit, meer dan een handleiding van LinkedIn is. Het biedt daardoor echt toegevoegde waarde. Met alleen de uitleg over het gebruik van een zakelijk sociaal netwerk zou LinkedInen niet meer zijn dan een trucje. Met de achtergronden van het netwerken erbij, ben je je meer bewust van de (on)mogelijkheden van digitaal netwerken. Waarom via LinkedIn bepaalde dingen niet werken zoals ze moeten werken wordt je ook duidelijk. Je efficiëntie bij het gebruik van LinkedIn zal ongetwijfeld toenemen. Daarom is dit boek een absolute aanrader. Het gaat je tijd besparen en betere resultaten uit je digitale netwerkinspanningen opleveren.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.