Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nieuwe leiders van de BV Nederland

Nederland is op zoek naar ambitieuze, toekomstgerichte jonge mensen. In ‘Nieuwe Leiders van de BV Nederland’, geschreven door Onno Aerden, delen de negen jonge Captains of Industry hun ervaringen en inzichten over leiderschap. Dankzij prettig leesbare interviews kunnen we een kijkje nemen in het leven van negen bijzondere mannen en vrouwen. Een mooi naslagwerk voor iedereen die zich wil laten inspireren over modern leiderschap.

Marleen van Langen | 30 december 2014

Alle geïnterviewden in ‘Nieuwe Leiders van de BV Nederland’ delen een eigenschap: ze hebben allen de ‘Young Captain Award’, de prijs voor ‘toekomstige leiders van de BV Nederland’ gewonnen. Een prijs die hen een groot podium biedt en betrokkenheid van het ministerie van Economische Zaken. Deze betrokkenheid houdt in dat er mensen en middelen worden inzet om de winnaars te voorzien van leerzame ervaringen en een uitmuntend netwerk. Ik ben, als leidinggevende, altijd op zoek naar verbeterpunten en inspiratie op het gebied van leiderschap. Ik vind het belangrijk om een goed zelfbeeld te houden en om mezelf te blijven ontwikkelen. Het vragen van feedback is één manier. Een andere manier is om informatie te vergaren, waaronder het lezen van dit boek. Dat elk van de negen leiders aan het einde van het interview zijn/haar persoonlijke tips geeft, vind ik dan ook zeer waardevol. Denk aan ‘Het gaat niet om je baan maar om de omgeving waarbinnen je baan bestaat’ tot ‘Beweeg mee, blijf in dialoog, leer relativeren’. Nuttige tips en inzichten die ik vandaag al zou kunnen toepassen in mijn werkomgeving. Daarnaast is er in dit boek aandacht besteed aan persoonlijke en zakelijke opvatting en geven deze leiders aan hoe zij het leiderschap zelf ervaren. En zelfs waar ik heel erg nieuwsgierig naar was is Onno Aerden niet vergeten te vragen; ‘Hoe het is om genomineerd te zijn en om uiteindelijk dan ook nog deze award te winnen?’. De nieuwe leiders aan de top van ons bedrijfsleven kijken verder. Niet langer gaat het alleen om omzet en winstmarge, maar er is bijvoorbeeld ook behoefte aan duurzame ondernemingen. Ook het leiding geven op zich is aan verandering onderhevig. Meer regisseur dan grote baas, dat is de nieuwe leider. Er wordt meer gestreefd naar open kaart spelen in plaats van geheimzinnig en achteraf met de billen bloot. Daarnaast is het ook aan de leiders van nu om verandering te brengen in de verhouding tussen politiek en bedrijfsleven. Er gaapt namelijk een grote kloof tussen maatschappij en politiek. Het is goed om te weten dat men het nu echt anders durft te doen. Deze leiders houden zich namelijk ook bezig met politieke doelen en hoe ervoor gezorgd kan worden dat het halen van deze doelen aantrekkelijk wordt voor elke individuele burger, elk bedrijf. Deze generatie neemt geleidelijk het stokje over, met respect voor de zittende generatie, maar tegelijkertijd met een drive om bestaande verhoudingen en procedures opnieuw te bezien. Deze mannen en vrouwen laten zien dat zij een belofte vertegenwoordigen. Ze denken internationaal en zien leiderschap als een maatschappelijke en persoonlijke verantwoordelijkheid. Dat de schrijver, Onno Aerden, ervaring heeft als interviewer is overduidelijk. De makkelijke leesbare interviews, waarbij geen moeilijke vaktermen zijn gebruikt, zijn dan ook geschikt voor iedereen. En of je nou wel of geen leidinggevende bent, de verrassende en mooie antwoorden op de hoofdvraag ‘Gaan zij het werkelijk allemaal anders doen dan hun voorgangers?’ zou ons allemaal moeten interesseren. Er is een nieuwe leiderschapsstijl is, namelijk die van de 21e eeuw. Na het lezen van ‘Nieuwe leiders van de BV Nederland’ is dat niet meer te ontkennen. Het is een prachtige gids geworden voor iedereen die zich wil laten inspireren door deze nieuwe generatie topbestuurders.

Over Marleen van Langen

Marleen van Langen is een ambitieus en ondernemend organisatietalent. Als Event Manager bij EmPOWERme is zij verantwoordelijk voor de organisatie en communicatie van alle EmPOWERme events. Marleen is tevens Office Manager bij een Tandheelkundig Centrum en schrijft artikelen over bijzondere vrouwen uit de geschiedenis op haar website. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden