Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek Managementmodellen

Managementmodellen - voor velen een handige manier om de werkelijkheid in beeld te brengen en te bepalen welke beslissing hij moet nemen. Maar welk model moet u kiezen? Er zijn immers zoveel modellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Tom Willem den Hoed brengt daarin overzicht met zijn ‘Handboek Managementmodellen'. Hij presenteert ruim 100 modellen, onderverdeeld naar 6 verschillende typen. Daarmee geeft hij een handvat om complexe situaties met een geschikt model in kaart te brengen.

Yolanda van Heese | 13 februari 2014

Managementmodellen - voor velen een handige manier om de werkelijkheid in beeld te brengen en te bepalen welke beslissing hij moet nemen. Maar welk model moet u kiezen? Er zijn immers zoveel modellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Bovendien verschijnen jaarlijks tientallen zo niet honderden nieuwe managementboeken. Veel daarvan belichten één specifiek managementmodel. Of het nou gaat om de cultuur van de organisatie (zoals ‘The competing values framework’, van Cameron & Quinn), een manier van organiseren en leiderschap (bijvoorbeeld ‘Good to great’ van Collins) of welke strategie je moet kiezen (zoals ‘Blue Ocean Strategy’, van Chan Kim en Mauborgne). Degelijke boeken geven een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid en kunnen helpen bij het analyseren wat er aan de hand is en wat je moet doen. Maar hoe weet je nu welk model je moet gebruiken? Tom WiIlem den Hoed brengt daarin overzicht met zijn ‘Handboek Managementmodellen'. Hij presenteert ruim 100 modellen, onderverdeeld naar 6 verschillende typen. Op die manier krijg je een ruim inzicht in de belangrijkste en meest gebruikte klassieke modellen. Den Hoed brengt een groot deel van de klassieke modellen samen, legt uit wat de kern ervan is en in welke situatie u ze kunt gebruiken. Daarmee geeft het boek een handvat om complexe situaties met een geschikt model in kaart te brengen. Je merkt als lezer dat Den Hoed ruime ervaring heeft als consultant en dat de modellen voor hem bekend zijn uit de praktijk. Ik mis af en toe wel zijn persoonlijke mening over een specifiek model: tips en adviezen in welke situatie je een bepaald model nou net wel of niet moet gebruiken of specifieke aandachtspunten zouden een extra meerwaarde bieden. Natuurlijk heeft het werken met modellen ook verschillende nadelen. Den Hoed laat zien welke dat zijn en vooral waarom het belangrijk is om met goede modellen te werken. Ook legt Den Hoed uit hoe u komt tot een bedrijfskundige analyse en waar u op moet letten wanneer u die analyse presenteert. Met het boek wil Den Hoed een aantal boodschappen geven: - Zorg voor een brede analyse bij het ontwikkelen van plannen. Ga niet uit van toevalstreffers of intuïtie; ga niet van hetgeen voor de hand ligt, maar kijk verder dan je neus lang is. - Heb oog voor de complexiteit van een situatie. Wanneer een organisatie tegen problemen aan loopt dan zijn er vaak meerdere oorzaken voor aan te wijzen - net zoals wanneer een organisatie succesvol is overigens! Al met al is dit boek een toegankelijk naslagwerk met handvatten voor het toepassen van managementmodellen en daarmee interessant voor iedereen die met regelmaat een managementmodel wil gebruiken: voor studenten is dit boek een handig naslagwerk om te kijken welke methode of model geschikt is voor een casus of project, consultants zullen ook veel nuttige handvatten vinden om nieuwe situaties helder in kaart te brengen en een advies uit te brengen. De meeste managers zullen dit boek wat minder regelmatig uit de kast trekken, zij zullen het met name gebruiken wanneer ze meer inzicht willen krijgen in het model dat een adviseur gebruikt in zijn advies of analyse.

Over Yolanda van Heese

Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden