Lees verder
Tom W. den Hoed (1949) is organisatieadviseur en managementcoach. Zijn voornaamste werkzaamheden omvatten marketingstrategie en organisatieverandertrajecten, business process redesigns en business developments, innovatie- en investeringstrajecten en coaching van directeuren en managers.
Meer over Tom Willem den HoedHandboek Managementmodellen
Een praktisch overzicht van de meest gebruikte modellen
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789087537470Samenvatting
Veel mensen maken al kennis met managementmodellen tijdens de studie in het hoger onderwijs. Veel klassieke managementboeken beschrijven één zo'n managementmodel.
Vaak is er bij onderwijs in projectvorm, en natuurlijk in de praktijk, behoefte aan een methodische aanpak die een leidraad kan bieden voor een specifieke situatie. Een boek dat op een gestructureerde wijze een overzicht biedt van de relevante managementmodellen zou daarbij een uitkomst zijn.
Dit boek biedt zo'n gestructureerd overzicht, gebaseerd op een praktische benadering die logische verbanden legt voor iedereen die werkzaam is in een organisatie, ofwel daarvoor in opleiding is. Het is natuurlijk tevens een toegankelijk naslagwerk met handvatten voor het toepassen van managementmodellen.
In Deel 1 wordt op beknopte wijze een bedrijfskundige analyse gegeven. Dit biedt een concreet inzicht in en gevoel voor de bedrijfssituatie aan de hand van de volgende vragen:
- Wat zijn de drijvende krachten achter de business?
- Wat zijn de voor- en nadelen van de organisatiestructuur en -cultuur,
- Welke belangen hebben onze stakeholders en
- Welke invloed heeft de omgeving op onze organisatie?
In Deel 2 worden ruim 100 relevante managementmodellen toegelicht, op basis van een logische structurering.
Dit boek is geschreven om (aanstaande) managers, adviseurs en studenten in het hoger onderwijs die informatie te bieden die nodig is om de bedrijfssituatie op een zinvolle en diepgaande wijze te kunnen onderzoeken. Het boek stimuleert hen ook om hun business-gevoel en intuïtie aan te spreken en niet te aarzelen om een meerzijdige diagnose te stellen. Immers, een probleem heeft meestal meerdere oorzaken en daarmee zijn er ook meerdere keuzemogelijkheden (dus managementmodellen) om een probleem aan te pakken.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Tom Willem den Hoed
Inhoudsopgave
1. Bedrijfskundige analyse
2. Onderzoek en analyse
3. Soorten managementmodellen
Deel 2: De zes soorten modellen
4. Beschrijvende modellen
-Algemeen beschrijvende modellen
-Specifiek beschrijvende modellen
-Eenvoudige beschrijvende modellen
5. Analysemodellen
-Elementmodellen
-Aspectmodellen
-Overallmodellen
-Fasemodellen
6. Procesmodellen
-Modellen voor externe processen
-Modellen voor interne processen
-Situationele procesmodellen
-Personele modellen
7. businessmodellen
-Opzet van een businessmodel
-Design van een businessmodel
-Check op het businessmodel
8. Bedrijfsmodellen
-Generieke bedrijfsmodellen
-Specifieke bedrijfsmodellen
-Bedrijfsmodellen voor innovatie/verandering
9. Prestatiemanagementmodellen
-Modellen voor eren (andere) aanpak
-Best practices (beheer, governance)
-Meet- en regelmodellen (monitoring en bijsturing)
-Modellen voor de uitvoeringsdiscipline (pragmatisch/projectmatig werken)
Appendix A: Literatuur en internetbronnen
Appendix B: Schema rechtsvormen
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan