Er is tegenwoordig een enorme schat aan kennis en informatie. Deze schat is ook nog eens voor iedereen vrij beschikbaar. Maar waar moet je dan beginnen? In het antwoord op deze vraag ligt voor mij de meerwaarde van het ‘Groot Psychologisch Modellenboek’. In de beschrijving van dit boek op de site van managementboek.nl staat; ‘In het 'Groot Psychologisch Modellenboek' worden de belangrijkste modellen op een rijtje gezet.’ En dit is exact wat het boek doet. Als adviseur belangenmanagement zitten er voor mij vele bekende modellen tussen, variërend van het Harvard-Model (MGA) en het BOB-model tot aan de Piramide van Maslow en het rouwverwerkingsmodel van Kübler-Ross. Maar gelukkig ook een aantal modellen die ik nog niet eerder tegen ben gekomen, zoals het Hamburgergeluksmodel van Tal Ben-Shahar of het model over de maakbaarheid van charisma door Damen en van der Horst. Gelukkig worden de verschillende modellen netjes in categorieën verdeeld, waardoor ze enerzijds makkelijk op te zoeken/terug te vinden zijn en het anderzijds mogelijk wordt gemaakt om thema’s die je minder interesseren over te slaan. Elk nieuw model vormt een nieuw hoofdstuk. Elk hoofdstuk bestaat uit een uiteenzetting van een dilemma en het antwoord op dat dilemma, namelijk het model in kwestie. Na de uitleg over het model wordt er aandacht besteed aan het model in de praktijk, voor- en nadelen van het model en bij sommige modellen een test. En dat allemaal in gemiddeld genomen 6 pagina’s. Het moge duidelijk zijn dat je met 6 pagina’s per model geen expert zal worden op een van de beschreven modellen. De informatie blijft redelijk oppervlakkig en na elk hoofdstuk blijft het gevoel hangen, dat je eigenlijk nog niets weet. Maar het geeft je wel een duidelijk idee over de verschillende modellen; waar je ze voor kunt gebruiken, in welke context, voor welk dilemma. Vervolgens kun je, mocht het model je aanspreken, ervoor kiezen om je verder te verdiepen in het desbetreffende model. Dat maakt het Groot Psychologisch Modellenboek een perfect naslagwerk voor iedereen die nog (relatief) onbekend is in de wereld van psychologische modellen, maar hier wel graag meer over wil weten. Het is alsof je een vakantie uit gaat zoeken en iemand alvast de meest gekozen vakanties op een rijtje heeft gezet. Of de meest gekochte potjes mayo. Hoezo keuzestress?
Over Jeroen Medema
Jeroen Medema is adviseur omgevingsmanagement bij WesselinkvanZijst. Als afgestudeerd bedrijfskundige en strateeg (BSc. International Business en MSc. Strategic Management in Tilburg) kijkt Jeroen het liefst naar organisaties en adviesvraagstukken in een breder perspectief. Hij is vooral geïnteresseerd in de interactie tussen partijen en de focus op de relatie tussen personen binnen organisaties. WesselinkVanZijst is een gespecialiseerd adviesbureau voor professioneel belangenmanagement.