Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Great to Cool

'Birds go flying at the speed of sound' (uit een liedje van Coldplay) speelde direct door mijn hoofd toen ik 'Great to Cool' las. De snelheid waarmee René Boender het ene na het andere onderwerp behandelt gaat inderdaad met de snelheid van het geluid. Hij noemt het zelf 'braincandies'. Zijn de snoepjes snel op, of heeft u er langer plezier van?

Jan Jacob Bos | 5 augustus 2011

'Great to cool' bestaat uit meer dan honderd hoofdstukken. Elk hoofdstuk bevat een korte spreuk en een verhaal van één pagina. Het is duidelijk te merken dat René Boender opgegroeid is in de marketing. Toch beperkt hij zich niet tot marketing alleen. Hij behandelt veel verschillende onderwerpen, van klanttevredenheid tot cultuurverandering en van inspiratie tot luisteren. De rode draad die Boender zelf aangeeft: succes! Maar levert het strooien van veel snoepjes ook daadwerkelijk succes op? De redenatie dat er maar één goede tip bij hoeft te zitten om het boekje terug te verdienen, vind ik net wat te goedkoop. Ik neem u dan ook graag mee in een diepere analyse. Een spreuk uit zijn eigen boek van Alexis Carrel: 'A few observations and much reasoning lead to error; many observations and little reasoning to truth.' Op het moment van schrijven van deze recensie zijn er al veertig mensen die het boek beoordeeld hebben met vijf sterren. Er zijn er ook vijf die maar één ster geven, daartussen in zit maar één stem met vier sterren. Zouden die veertig mensen dan de waarheid vertellen? Ik denk dat het precies aangeeft wat je van dit boek mag verwachten: je vindt het geweldig of je vindt het niks. Of er nu één snoepje bij zit waardoor u een geweldige ingeving krijgt die uw organisatie of uw leven verandert, doet er dan eigenlijk niet toe. Het boek leest prettig, is inspirerend en zet u aan het denken. Daarmee heeft u de tijd om het boek te lezen in elk geval aangenaam besteedt. Mocht u tijdens het lezen niet genoeg geïnspireerd zijn? Lees het dan over een paar jaar nog eens, met enkele jaren extra levenservaring verandert uw kijk op de wereld. Wie weet inspireert het boek u dan wél tot dat éne briljante idee. Kortom, mij lijkt de tijd die u moet investeren in het lezen van het boek zeker de moeite waard, is het niet direct dan wel over een paar jaar. De titel van het boek doet een beetje denken aan 'Good to great' van Jim Collins. Dat is niet geheel toevallig natuurlijk. Boender geeft aan dat 'Great to cool' het vervolg is op 'Good to great'. 'Great to cool' heeft echter niet dezelfde diepgang als 'Good to great'. Maar er is niet altijd diepgang nodig om tot grote veranderingen te komen. Godfried Bomans heeft dat mooi verwoord 'Zodra een gedachte populair wordt, vermindert haar diepgang. Het is zoals bij irrigatie: hoe breder het bevloeide oppervlak, hoe dunner de waterlaag.' Door de grote populariteit bij een breed publiek kan de verandering wel eens veel groter zijn dan een boek met veel diepgang dat maar door één persoon gedragen wordt. Ik vond het boek leuk om te lezen en het heeft mij geïnspireerd tot goede ideeën. Als ik echter moest kiezen tussen Boender en Collins zou ik toch voor 'Good to great' gaan.

Over Jan Jacob Bos

Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden