1 Zag door Marty Neumeier
‘Dit boek is een klassieker! Neumeier legt goed en makkelijk uit dat het er in marketing om gaat dat je zaken anders doet dan de rest. Dit illustreert hij ook met de vorm van het boek; hij heeft alles heel erg scherp opgeschreven. Met mijn bureau N=5 kijken we bijvoorbeeld waar de conflicten en conventies in de markt zitten. Welke behoeften zijn nog niet opgelost? Bijna elk succesvol bedrijf is er immers mee begonnen om de regels te breken.’
2 The Chaos Scenario door Bob Garfield
‘Ook een ongebruikelijk boek. Bob Garfield gooit vol de beuk erin als hij predikt dat de oude media failliet gaan. De focus op zenden is niet voldoende; er is continue interactie met klanten nodig. Maar interactie om de interactie is ook niet goed. Zo zie je dat bedrijven soms flinke bedragen investeren in het halen van bijvoorbeeld 20.000 likes. Dat past namelijk in een spreadsheet en dan kun je je project afronden. Maar de conversatie met de markt is een voortdurend proces, dat is voor veel bedrijven nog ingewikkeld.’
3 Great to Cool door René C. W. Boender
‘De boodschap van Great to Cool komt overeen met Zag; denk ánders, zet je ogen en oren open en luister naar je buikgevoel. En ga er voor! Beide boeken zijn tegen de vertrutting; tegen middelmatige ideeën en steeds indekken. Dit vertaalt Boender naar braincandies die het boek heel leesbaar maken. Enkele die ik meteen ging gebruiken, zijn de 3"12" Eternity wet; boei je luisteraar onmiddellijk, anders ben je al in de eerste drie seconden verloren. Nog een: benader zaken altijd op een positieve manier.’