Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

BITSing - Garanties voor groei

Bitsing is 's wereld eerste en enige methode waarmee je gegarandeerd doelstellingen bereikt. Het klinkt te mooi om waar te zijn en toch kan het! Het is wetenschappelijk beproefd en het wordt dagelijks in de praktijk bewezen. Aldus de schrijver van 'BITSing': Frans de Groot.

Arie Buvens | 22 augustus 2013

In zijn succesvolle loopbaan in de marketingwereld met de automerken Rover, landrover, MG en Mini, wist hij bij deze groep een verdubbeling van haar omzet te realiseren. Achteraf begreep hij dat het ging om 1) bekendheid, 2) imago, 3) traffic, 4) sale, 5) extra sale 6) re-sell, of te wel: BITSER. Dit boek beschrijft deze methode. Het is bestemd voor iedereen die betrokken is bij het behalen van de doelstellingen van een bedrijf, instelling of andere organisatie. Van multinational tot kleine éénpitter, van ondernemer tot directeur, van manager tot uitvoerder, van professional tot student. Hoe formuleer je een juiste doelstelling? Heel simpel, volgens De Groot, in dit boek met het gouden ei op de voorpagina. Een juiste doelstelling is een doelstelling waarmee je aantoonbaar geld verdient om als organisatie gezond te functioneren. Het is de grondwet van de BITSing-methode: je presteert om geld te verdienen. Bedenk dus bij alles wat je doet: wat levert het mij op in geld? En focus daarbij vooral op datgene wat de meeste potentie heeft. De Groot hanteert het voorbeeld van potloden. In de 'potloden-filosofie' kun je het best schrijven met een potlood met een scherpe punt. Beter dan met een stompe punt en al helemaal beter dan zonder punt. Het is een voorbeeldje dat je met beide benen op de grond doet belanden, je weer de eenvoud en de logica van alles in laat zien en aantoont dat je met gezond verstand je doel kunt bereiken (…). In de kern gaat de BITSing-methode over het doen van de juiste dingen. En juiste dingen zijn die dingen die voor het bereiken van de (financiële) doelstelling het meest van belang zijn. De BITSing-methode leert je die volgorde van belangrijkheid te bepalen. Zo is, volgens De Groot, iedere doelgroep samengesteld uit zes typen persoonsprofielen. Suspects, potentials, preferrers, activists, buyers, users en sellers. Dat zijn er zeven, maar over dit soort kleinigheden moet je bij het lezen van dit boek niet vallen, want dan haal je het einde niet. Wat het boek vooral leuk maakt is het ongebreideld enthousiasme dat er vanaf spat. 'Garanties voor groei' in een tijd dat geen enkele bankier, politicus of ondernemer het woord garanties meer in de mond durft te nemen. 's Werelds eerste en enige methode'. 'Wetenschappelijk beproefd '( terwijl de wetenschappers schrijven dat ze door systematisch te toetsen zo langzamerhand inzichten ontstaan die we volgend jaar (!) verder kunnen uitwerken en toetsen. 'Succesvol!' 'Een voetafdruk in de eeuwigheid '. Leuke voorbeelden worden gegeven van de automerken Rover, Landrover, MG en Mini. De merken stegen in verkoopcijfers van 3608 auto's in 1993 naar 5500 in 1994. Over de huidige stand van zaken worden geen meldingen gemaakt. Van de Fortis Bank die in 2000 een vergroting van de naamsbekendheid zag van 36% naar 54%. De toenmalige marketing manager Peter-Frank Haarmans werkt sinds 2005 al niet meer bij die bank en sinds die tijd is er volgens mij wel het één en ander gebeurd bij die bank. MIEP design, een interieurarchitecte en Nayak Aircraft Services, een vliegtuigonderhoudsbedrijf op Schiphol met de prachtige wervingstekst: we never let you down'. En woningcorporatie De Key die moeite had om een aantal huurwoningen te verkopen om het financiële gat in de begroting te kunnen dekken en Cofely, dat dankzij de BITSing-strategie de omzet zag groeien van 8 miljoen in 2011 naar 15 miljoen in 2012. En dit jaar gaat er zelfs een exponentiele winst gemaakt worden, zo voorspelt de algemeen directeur van Cofely West Nederland BV in een interview dat in dit boek is opgenomen. Leuke voorbeelden, maar eerlijk gezegd, van een bescheiden omvang en sommige behoorlijk gedateerd. Toch krijgt de lezer af en toe een wake-up call. De simpele vraag: wat levert deze activiteit mij op in geld, is goed om af en toe eens te stellen bij een gelikte presentatie voor weer een nieuwe imago campagne, onderzoeksvoorstel of samenwerkingsovereenkomst. En dwing je dan ook dat te specificeren. Wat levert iedere stap me op? En monitor dat. Maar val niet over zinnen als: 'Het feit dat ik dit boek in een korte periode kon schrijven, geeft aan dat de methode onverslaanbaar is.' Betekent dat, dat als de schrijver meer tijd had uitgetrokken, de methode verslaanbaar zou worden? De directeur van De Key is wat genuanceerder in haar bijdrage: De successen kun je nooit volledig toedichten aan de methode, want er zijn natuurlijk allerlei andere acties die bijdragen aan je resultaat. Maar ja, dat leest u pas, als u het boek al hebt gekocht.

Over Arie Buvens
Arie Buvens heeft sinds 2003 zijn eigen adviespraktijk: Interim adviespraktijk Buvens Bv. Na een carrière in de vakbeweging was hij twintig jaar werkzaam in directionele en bestuurlijke functies in de (geestelijke) gezondheidszorg.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden