Laat de klant naar jou komen is nadrukkelijk bedoeld voor zelfstandige werkende professionals. Mensen die hun vak verstaan en die ervoor hebben gekozen om dat uit te oefenen voor eigen rekening en risico. Een groep waar auteur Erno Hannink zelf ook toe behoort: na tien jaar in verschillende bedrijven te hebben gewerkt begon hij in 2006 voor zichzelf. Hannink is de man achter Enthousiasmeren.nl dat bedrijven helpt om internet te gebruiken bij het werven van klanten. Met ‘Laat de klant naar jou komen’ laat hij zelfstandig werkende professionals profiteren van de inzichten die hij daarbij heeft opgedaan.
De gedachte achter ‘Laat de klant naar jou komen’ is even simpel als doeltreffend. Zelfstandigen hebben net als ieder bedrijf klanten nodig om te kunnen bestaan. Ze moeten voortdurend nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten aan zich binden. Helaas hebben ze daarvoor maar een beperkt budget tot hun beschikking. Traditionele marketingtechnieken vallen dan gauw af, ook al omdat ze vaak niet meer zijn dan een schot hagel. Als zelfstandige al je potentiële klanten bereiken, is vrijwel onmogelijk. Het omgekeerde kan wel: zorgen dat potentiële klanten jou kunnen vinden. Internet maakt het mogelijk om bij hen in beeld te komen op het moment dat zij zoeken naar de oplossing die jij te bieden hebt.
Dat laatste klinkt ook weer simpeler dan het is, want hoe doe je dat dan: internet voor jou laten werken? In dit boek laat Erno Hannink zien welke mogelijkheden er allemaal zijn en hoe je ze als zelfstandig professional het best kunt gebruiken. Hanninks eigen website is een heel goed voorbeeld. In de kern is het een weblog, waarop hij regelmatig nieuwe berichten plaatst: ideetjes, gedachtes, tips, commentaren over alles wat te maken heeft met zijn vakgebied en met zijn deskundigheid. De site is zo opgebouwd dat zoekmachines er makkelijk de weg in vinden. Als er wat nieuws op staat, twittert Hannink daarover. Die tweets leveren weer nieuwe bezoekers op. Wie zo een paar keer iets interessants heeft gevonden en ook in de toekomst op de hoogte wil blijven, kan zich met een muisklik abonneren op Hanninks nieuwsbrief, op zijn tweets, of op zijn RSS-feeds waardoor een programma als Google Reader voortaan automatisch alle nieuwtjes oppikt. Wie de behoefte voelt om te reageren kan mailen of een chat-sessie starten: in het betreffende venstertje is te zien of Hannink daar op dat moment beschikbaar is.
Zo’n site opbouwen met alles erop en eraan, is niet iets wat je van de ene dag op de andere even doet. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je als zelfstandig professional virtueel aanwezig bent op de plekken waar je klanten zijn, en dat zij kunnen zien dat jij de oplossing hebt (of bent) voor hun probleem. Bijna alle afzonderlijke onderdeeltjes van Hanninks aanpak werken ook in hun eentje, maar samen versterken ze elkaar wel.
‘Laat de klant naar jou komen’ bestaat uit vier delen. In het eerste deel gaat het in zijn algemeenheid over marketing voor zelfstandigen: hoe ontwikkel je een kernachtige boodschap die duidelijk maakt wat je kunt betekenen voor wie en waarom. Het tweede behandelt de technieken om gevonden te worden door je doelgroep: hoe zet je een aantrekkelijk weblog op en hoe zorg je dat zoekmachines het weten te vinden. Het derde deel draait om de vraag hoe je vanaf dat weblog contact houdt met je doelgroep. Daarbij kan een elektronische nieuwsbrief goede diensten bewijzen (mits met toestemming, anders is het spam). In het vierde deel gaat het over online netwerken als LinkedIn en Facebook: manieren om voeling te krijgen en te houden met wat je doelgroep (en jou) bezighoudt.
Elk deel van ‘Laat de klant naar jou komen’ staat tjokvol tips, voorbeelden en beschrijvingen die de lezer stap voor stap meenemen door het ontwikkelen van een blog, een nieuwsbrief, of een profiel op een netwerksite. Alleen dat al maakt de aanschaf van het boek tot een prima investering voor al die zelfstandige professionals (je zult ze de kost moeten geven) die wel het gevoel hebben dat internet iets voor hen kan betekenen maar die geen idee hebben waar ze zouden moeten beginnen.
De kracht van dit boek is echter tegelijkertijd ook de zwakte van het boek. Hannink is op zijn best als het gaat over het How to. Zijn enthousiasme daarvoor maakt dat het What en Why er een beetje bekaaid vanaf komen. Niet dat hij zich er geen rekenschap van geeft dat je als zelfstandig professional eerst moet weten wie je bent, wat je kunt en wat je wilt voordat je daar andere mensen mee lastig valt. Dat staat meteen al in het eerste hoofdstuk. Maar daarna komt toch al gauw de nadruk te liggen op alle technische snufjes, en dreigt de vorm de inhoud te gaan overheersen. Met name voor de professional die zijn of haar motivatie ontleent aan het werk voor de klant en die niet bij voorbaat opgewonden raakt van allerlei technische snufjes, kan dat een afknapper betekenen.
Over Pierre Spaninks
Pierre Spaninks (Eindhoven, 1955) was tot zijn pensionering in 2021 zelfstandig professional in journalistiek en communicatie. Hij kreeg landelijk bekendheid als ZZP-expert. Voordien had hij gewerkt in het hoger onderwijs en de consultancy. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Tegenwoordig legt hij zich toe op de Egyptologie.