usiness Modellen voor Teams is een boek dat een brug slaat tussen Business Model Generatie en Business Model You. Een brug die ikzelf (wellicht herkennen andere consultants en gebruikers dit) al creëerde op basis van de genoemde bestaande boeken. Nu alleen verder uitgewerkt en voorzien van handige tools.
In het boek gaan de schrijvers van Ik (Me) naar Wij (We). Perfect voor organisaties die hun teams sterker willen maken met kwaliteiten en capaciteiten die elkaar aanvullen. Er wordt uitgelegd dat het niet gaat om de functie, maar juist om de rol die iemand heeft in een team. In mijn ogen ook een model wat prima past als tool bij reorganisaties. Nieuwe teams samenstellen, cohesie verkrijgen en de teamleden zelf in hun kracht zetten. Bouwen aan vertrouwen.
Het Business Model Canvas wordt besproken, echter wel met een benadering vanuit teamperspectief. De schrijvers geven ook duidelijk aan dat er weinig organisaties zijn die op deze manier werken. Zij die het wel doen, businesscases in het boek laten dit zien, boeken goede resultaten op het gebied van het aantrekken van talent, retentie en het verbeteren van zowel klant- als medewerkertevredenheid.
Door bestaande zaken anders te benaderen krijg je andere uitkomsten. Zo komen de schrijvers met Skyle, een samentrekking van Skill en Style. Vaardigheden (Skill) staan vaak hoog op het lijstje bij sollicitatieprocedures, terwijl Stijl (Style) van cruciaal belang is en een dealbreaker kan zijn in de dagelijkse gang van zaken. Skyle wordt in een matrix weergegeven om inzicht te krijgen of geven hoe iemand omgaat met anderen, zowel binnen als buiten de organisatie.
Skyle is ook een verdieping voor het boek Business Model You. Het helpt een individu zijn of haar professionele identiteit vast te stellen. Een identiteit die zowel voor organisatie als het individu helderheid geeft of iemand de juiste rol heeft of niet. Met als gevolg dat ieder individu de perfecte persoonlijke strategie kan uitstippelen. Het maakt hierbij niet uit of je teamlid of leidinggevende bent.
In het boek worden 3 vragen behandeld: Is het tijd voor een move up? Is het tijd voor een move out? En is het tijd je stijl aan te passen? Deze 3 vragen zijn een fantastische manier om te weten te komen wat jouw volgende stap zou moeten zijn. Om te weten te komen waar je staat ten aanzien van jouw persoonlijke strategie. Je kunt de vragen op ieder moment stellen aan jezelf of bespreken met elkaar. Praten over deze stappen wordt hiermee makkelijker, aangezien beide partijen weten welk pad er bewandeld wordt. Denk hierbij ook aan het voeren van functionerings- en eindejaarsgesprekken. Vaak een heikel punt in organisaties, wat dus echt niet meer hoeft.
Businessmodeldenken is een nieuwe manier van denken en werken. Doordat teamleden weten van elkaar waar ze staan, wat ieders kwaliteiten zijn, wat het gemeenschappelijke doel is, zal het resultaat navenant zijn. Van ik naar wij, van een individu met eigen taken naar een team met 1 doel.
Goede illustraties en voorbeelden zetten het boek kracht bij. Opdrachten zorgen ervoor dat je morgen meteen aan de slag kunt met je team of beter….eerst met jezelf. Want het is wel van belang om te begrijpen hoe deze manier van businessmodelling met een team werkt, anders loopt het bij aanvang met het uitleggen van het proces al spaak.
Business Modellen voor Teams zorgt voor een soepele overgang tussen het businessmodel van organisaties naar het individu. Het helpt om de juiste resources in kaart te brengen en van daaruit teams samen te stellen die van waarde zijn voor het bedrijf en de teamleden het maximale uit zichzelf te laten halen.
Geef jij leiding en wil jij meer cohesie in je team, optimaal gebruik maken van ieders kwaliteiten en complementaire kennis en vaardigheden zichtbaar maken in je team? Dit DOE-boek zet iedereen aan het denken en aan het werk.
Over Sandra Kok
Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Ze is, samen met haar partner, actief op het speelveld van oude naar nieuwe werk-, denk- en leefstijlen met als doel huidige klantsegmenten te behouden, relaties te versterken en nieuwe doelgroepen aan te trekken.