Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nieuwe business modellen in consulting: Changing the Game

Adviseurs vervullen een nuttige economische functie. Zij dragen goede voorbeelden over tussen organisaties en leveren zo een bijdrage aan die organisaties, maar ook aan de maatschappij. Het adviesvak is relatief jong en ontstaan in de industriële samenleving, maar moet zichzelf opnieuw uitvinden nu we in de informatiesamenleving zijn beland.

Nico Jong | 16 december 2015

Ard Pieter de Man, Marguerithe de Man en Annemieke Stoppelenburg beschrijven tien trends die duidelijk maken waarom innovatie in het adviesvak noodzakelijk is. Zo is het kennisvoordeel van adviseurs tanende. Hun kennis kwam traditioneel uit de bedrijfskunde en de MBA-wereld. De meeste managers hebben daar inmiddels ook een opleiding genoten. Omdat er veel adviseurs zijn, is een groot deel van hen in het bedrijfsleven gaan werken. En ook heeft internet veel kennis beschikbaar gemaakt die vroeger alleen bij adviseurs zat. Een andere trend is dat adviseurs er niet veel aan doen om de kenniskloof met de klant weer te vergroten. Zij werken nog op grote schaal met inmiddels achterhaalde modellen. En omdat verandering continu aan de orde is, bouwen organisaties hun eigen verandercapaciteit op met interne adviseurs. Een businessmodel beschrijft de manier waarop een organisatie waarde creëert, levert en zich toe-eigent. De elementen van een businessmodel zijn: waardepropositie, winstformule, kern resources en kernproces. In het traditionele businessmodel is de adviseur slimmer dan de klant en kan daardoor waarde toevoegen. Het bijbehorende verdienmodel bestaat uit de aan de opdracht bestede hoeveelheid arbeid en de gemaakte kosten. De belangrijkste bronnen in dit model zijn de senior adviseurs zelf, de kennis die bij hun bureau aanwezig is en de reputatie van de adviseur. Het adviesproces is lineair. De auteurs zochten in een aantal cases naar elementen waarmee adviseurs hun businessmodel hebben vormgegeven. De resultaten hebben zij opgenomen in de Business Model Mixer voor consulting. Aan de interne adviseur wordt een heel hoofdstuk gewijd. Ook binnen organisaties moeten de adviesrollen tegen het licht worden gehouden om waardevol te kunnen blijven in de informatiemaatschappij. De rol van kennis in het adviesproces is ook goed voor een hoofdstuk. Volgens de kennisschool moeten consultants hun adviezen baseren op onderzoek, op wat elders effectief is gebleken. De kundeschool ziet de waarde van adviseurs in hun vermogen om formele kennis toe te passen en te vertalen naar de praktijk en naar een specifieke situatie. De contextschool pleit voor onderzoek naar wat er binnen de context van het probleem waar is. Sociale constructie en actieleren spelen hier een belangrijke rol. Dan volgt een pragmatisch hoofdstuk over het ontwikkelen van een betere waardepropositie door adviseurs. Ten slotte beschrijven de auteurs welke elementen de snelheid van de veranderingen in adviesland zullen bepalen. Het boek is een zeer leesbare beschrijving van het ontstaan van en de ontwikkelingen binnen het adviesvak. Het stimuleert adviseurs na te denken hoe zij de aansluiting op de informatiemaatschappij kunnen behouden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Ard Pieter de Man, Marguerithe de Man, Annemieke Stoppelenburg
Nieuwe business modellen in consulting: Changing the Game

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden