Als ervaren journalist en crisismanager heeft Lukas Burgering duidelijk expertise opgebouwd rondom dit thema. Wat ik prettig vond in het eerste deel van CRISIS, is dat hij rustig en helder de definities en faseringen duidt. Het werd pas écht heel interessant, toen hij de diverse rollen binnen organisaties ging duiden en daar ook letterlijk een aanpak aan koppelde.
Handboek
Dit werk biedt oprecht een handboek (en dat claimen vele auteurs, maar slechts enkelen slagen hier feitelijk in), voor het opzetten van een afdeling crisiscommunicatie in een organisatie. Het belang van repetities wordt duidelijk beargumenteerd. Evenals de tijdelijke hiërarchie die kan (moet?) ontstaan naast van de standaard organisatiecultuur.
Lukas Burgering is er met CRISIS in geslaagd een prettig leesbaar, effectief handboek te schrijven boordevol concrete tips. Hij duidt de effectiviteit van een persbericht (of acknowledgementbericht), beschrijft hoe je kunt zien dat een bericht overkomt (of niet) en geeft ook uitstekende handvatten die goede voorbereiding mogelijk maken.
Tools, tips en tricks
Ik zou CRISIS aanraden aan iedere afdeling communicatie, belangrijke leiders en mogelijk zelfs de afdeling marketing in organisaties. Want voor dit onderwerp geldt: een goede voorbereiding is meer dan het halve werk. Daartoe biedt dit uitstekende boek alle tools, tips en tricks.
Over Arvid Buit
Arvid Buit is executive coach en auteur van Wahlberg, Het verhaal van een CEO en Red de Alfawolf, Zachte leiders maken stinkende wonden. Hij houdt zich bezig met de ontwikkeling van topbestuurders en de ontwikkeling van het vakgebied coaching.