Het mooie van pitchen en presenteren is dat je het overal kan doen. In een één-op-één gesprek, in kleine groepen, offline, online, in je eigen vertrouwde omgeving en in een zakelijke omgeving. Overal liggen namelijk kansen om jouw verhaal, jouw gedachten en jouw ideeën over te brengen.
En het mooie is, je kan het eigenlijk niet verkeerd doen. Jij deelt kennis vanuit jouw perspectief, vanuit jouw zienswijze, op jouw eigen wijze. Dit maakt jouw verhaal gegarandeerd uniek.
Drie basisingrediënten
Van Gils laat in dit boek heel duidelijk zien dat hij niets liever doet dan ondernemers, managers, directeuren en (young) professionals te helpen aan waardevolle oplossingen om vol zelfvertrouwen het podium te pakken. Hij begint met de drie basisingrediënten die kunnen zorgen voor succes.
Verbinding – Creëer verbinding met je publiek
Interactie – breng de interactie op gang
Persoonlijk – Maak het persoonlijk
Zes impact-ingrediënten
In de allerbeste pitches en presentaties wordt een duidelijke boodschap op een aantrekkelijke manier gebracht. Volgens van Gils bestaan deze aantrekkelijke boodschappen uit zes impact-ingrediënten:
A- Merk – Jouw publiek wil altijd antwoord op de vraag ‘Wie ben jij?’ Ze willen weten wie je bent, waarom je daar staat en wat jou drijft.
Kern – Jouw publiek wil antwoord op de vraag ‘Wat doe jij?’ De kunst is om dit in weinig duidelijk te maken.
DIK – DIK staat voor ‘De Ideale Klant (of doelgroep) In Kaart’. Het is essentieel om je goed in te leven in de ander.
Pijn, medicijn, fijn – Het is belangrijk dat je jouw publiek weet te raken. Vertel daarom eerst de pijn en dan de oplossing.
Vraag – Tijdens Pitchen en presenteren ligt er vaak veel focus op vertellen, maar vragen stellen is veel indringender. Informatie overbrengen door vragen te stellen is een heel krachtig middel.
Zeep – Zeep staat voor ‘zin, energie, enthousiasme en passie’.
Het geheim van de smid
In presentaties en pitches wordt vaak veel aandacht besteed aan de inhoud van het verhaal, het ‘wat’ en ‘hoe’. Het ‘waarom’ krijgt vaak maar weinig aandacht, terwijl dit een gemiste kans is. Het publiek wil vaak niets liever dan het waarom van iets of iemand weten. Wil je effectief leren pitchen en presenteren? Beantwoord in de voorbereiding een antwoord op de vraag ‘Waarom is dit onderwerp belangrijk voor de ander (en voor mijzelf)?’ en verwerk dit in je presentatie.
Vier podiumkwadranten
Een mooie aanvulling van dit boek vind ik de uitgebreide informatie over de vier podiumkwadranten. Het geeft veel inzicht in elke denkbare en voorkomende praktijksituatie. Van Gils onderscheidt ze als volgt:
Podiumkwadrant 1: Korte pitch, kleine groep
Podiumkwadrant 2: Korte pitch, grote groep
Podiumkwadrant 3: Lange presentatie, kleine groep
Podiumkwadrant 4: Lange presentatie, grote groep
Van Gils gaat uitgebreid in op de voorbereiding en uitvoering per podiumkwadrant maar geeft ook per kwadrant een uitgebreid stappenplan en heel veel tips.
Tot slot
Effectief pitchen en presenteren is echt een aanrader voor iedereen die comfortabel, zelfverzekerd en overtuigender het podium wil pakken. Het is ook een fijn naslagwerk vol tips, praktijkvoorbeelden en natuurlijk de podiumkwadranten welke ik ook zelf nog regelmatig na zal slaan.
Over Lizzy Prins
Lizzy Prins is eigenaar van High Potential Factory waar zij als business- en leiderschapscoach ondernemende impactmakers helpt te groeien door te ondernemen vanuit hart en ziel. Als gecertificeerd Mbit coach weet zij blokkades en patronen als geen ander te doorbreken en helpt zij ondernemers om grote doelen te realiseren.