Ja, ik ga het gras voor je voeten wegmaaien. Door de opmerking te maken dat ik nieuwsgierig was naar dit boek. Dat is echt waar, en tegelijk maak ik daarmee de meest flauwe opmerking die je vooraf over dit boek kan maken.
Boodschap
Stefaan van Hooydonk kan de opmerking vaker verwachten. Dat is zijn eigen schuld. Het woord Nieuwsgierig wekt op wat het betekent. Maar Van Hooydonk zal het niet erg vinden. Hij heeft een pleidooi, een boodschap, waar hij veel mensen voor wil winnen. De flauwe opmerkingen zal hij graag voor lief nemen.
Overtuigen
Een pleidooi is altijd bedoeld voor de anderen. Voor de mensen die het nog niet zo zien. Misschien wel het meest voor zoekers, twijfelaars en koudwatervrezers. Die wil je overtuigen, meekrijgen. De beste strategie voor een succesvol pleidooi is om in je boodschap aan te sluiten bij wat de lezers al kennen. Dus dat is wat Van Hooydonk doet.
Format
Stefaan van Hooydonk is een doorgewinterde nieuwsgierige. Hij leest van jongs af aan veel boeken, leert op zijn vijftiende Nieuwgrieks en werkt en woont overal van India tot Finland. Iemand die een wild, intens en verrassend verhaal kan schrijven. Exotische informatie in elke alinea, rabbit holes van steeds diepere kennis, een complex walhalla voor avontuurlijke onderzoekers. Zijn Pleidooi voor nieuwsgierigheid op het werk is een ander soort verhaal, het is een andere vorm. Eentje die aansluit bij het bekende, een beproefd format. Het format van een managementboek.
Opbouw
Dit boek heeft vier delen met in totaal 15 hoofdstukken. Aan het eind van bijna elk hoofdstuk een samenvatting en wat reflectievragen, allebei in een gekleurd kader.
De vier delen:
1. Nieuwsgierig naar nieuwsgierigheid
2. Op zoek naar nieuwsgierige professionals
3. Nieuwsgierigheid faciliteren
4. Nieuwsgierigheid opbouwen
In mijn eigen woorden:
- Wat is het?
- Hoe werkt het?
- Hoe krijg je het voor elkaar?
- Hoe maak je het sterker?
Verkennen
In het eerste deel verkent Van Hooydonk het onderwerp. Hij begint met zoeken naar een werkbare definitie en beschrijft associaties met wetenschappers, kinderen en kunstenaars.
Nieuwsgierig gaat over mensen in situaties: in dit geval professionals in organisaties. De nieuwsgierige profs krijgen het label A-speler. Ze zijn productief omdat ze blijven verwonderen. Organisaties bewegen in snelle omgevingen waarin zulke profs onmisbaar zijn.
Deel 1 sluit af met een interessant hoofdstuk over de psychologische factor. Vooral de tekst over de effecten en het nut van stress vind ik leerzaam. Ook de info over soorten nieuwsgierigheid is een eyeopener.
Voorwaarden en toepassing
Deel 2 heeft steeds grotere onderwerpen per hoofdstuk: professionals - leiders - teams - organisaties. In elk hoofdstuk zie ik steeds twee sterke punten.
Ten eerste de kenmerken en voorwaarden van nieuwsgierigheid binnen de doelgroep. Bij teams geeft Van Hooydonk bijvoorbeeld negen dimensies, zoals cultuur van openheid en helpende processen.
Het tweede sterke punt dat ik zie gaat over toepassing. Hier tips en gedachten hoe je als leider of team nieuwsgieriger kan worden. Bij organisaties is het omarmen van allerlei meningen bijvoorbeeld essentieel.
Faciliteren
Deel 3 gaat over faciliteren van nieuwsgierigheid in organisaties. Elk hoofdstuk pakt een andere afdeling of onderdeel. Van strategie tot innovatie, van HR tot verkoop.
Van Hooydonk maakt nu veel gebruik van voorbeelden - een soort best practices per gebied. Het past in het format van een managementboek. Na een paar voorbeelden van succes vind ik het minder geloofwaardig. Er komen vragen in me op als: Kan het ook misgaan? Wat doe je dan?
Bruikbaar
Deel 4 maakt een erg goede afsluiting met 10 strategieën die nieuwsgierigheid kunnen vergroten. Het lijkt bijna een ‘10 stappen naar succes’. Gelukkig blijft het bij concrete, bruikbare methodes en tips. Het is een logische keuze om dit aan het eind van dit boek te plaatsen, hoewel dit prima op zichzelf kan worden gepubliceerd.
Met dit laatste deel bewijst Van Hooydonk dat hij weet waar hij het over heeft. Hij focust op gedachten, mogelijkheden en processen die in elke organisatie bestaan. Zijn strategieën kan je daarom echt toepassen.
Overtuigd
Juist door de wat voorspelbare opbouw van dit managementboek overtuigt het een groot publiek. Doordat de boodschap is verpakt in soms bekende voorbeelden komt hij makkelijker binnen. Wat mij betreft is het pleidooi van Stefaan geslaagd.
Over Hans de Witte-van Mierle
Hans de Witte - van Mierle is adviseur, projectmanager en trainer. Hij werkt in het sociaal domein, met als specialisaties participatie, gedragsverandering, brede samenwerking en transitietrajecten.