Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Pleidooi voor nieuwsgierigheid op het werk

Nieuwsgierig zijn als voorwaarde voor groei en succes in tijden van verandering

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789462723801
Direct te downloaden

Samenvatting

Wist je dat maar 24 procent van de werknemers zegt zich regelmatig nieuwsgierig te voelen?

Bewust nieuwsgierig zijn is een voorwaarde om te kunnen overleven in tijden van verandering. Maar het is een misvatting dat nieuwsgierigheid van nature in elke redelijk gezonde werkomgeving voorkomt. In werkelijkheid zijn nieuwsgierige werkomgevingen zeldzaam; ze ontstaan alleen als je daar doelgericht en consequent naar streeft. Dat is de moeite waard, want het zijn de nieuwsgierigen die je organisatie vooruit helpen, en die hebben nieuwsgierige werkplekken nodig om echt tot bloei te komen.

Pleidooi voor nieuwsgierigheid op het werk is een leidraad voor iedereen die wil weten wat je kunt doen om nieuwsgierigheid te bevorderen. Of je je nu bezighoudt met operations, innovatie, HR, leren en ontwikkeling, marketing of strategie, dit boek biedt je inspiratie. Je vindt er verhalen van leiders, teams en complete organisaties die nieuwsgierigheid hebben omarmd en je ontdekt:
• Hoe je zelf je intentionele nieuwsgierigheid kunt trainen en verbeteren
• Hoe je omgevingsfactoren die nieuwsgierigheid tegenwerken kunt overwinnen
• Hoe organisaties hun leiders en werknemers kunnen ondersteunen om nieuwsgierigheid in hun cultuur, processen en werkwijze te verankeren.
• Best practices van professionals en bedrijven die hierin voorop lopen.

"Wow, verplichte kost voor iedereen die relevant wil blijven en op een nederige manier nieuwsgierig is naar nieuwe horizonten. Voor mij is dit een bemoedigend manifest vol herkenning, uitleg, redeneringen en stimulerende speldenprikjes. De inspirerende inhoud heeft mijn nieuwsgierigheidsspier voorzien van voeding voor reflectie, ontdekking en nieuwe inzichten en… ook mijn interne ideeëngenerator werd erdoor geactiveerd!" - Henriette Wesselink, Senior Human Resources Consultant Deutsche Telekom

"In dit boek presenteert Stefaan de perfecte mix van ideeën, verhalen en vragen waarmee hij lezers anders laat kijken naar hoe ze werken, leidinggeven, leren en zelfs relaties opbouwen. Nieuwsgierigheid en talentontwikkeling moeten hand in hand gaan, willen we kunnen inspelen op de behoeften van een snel veranderende wereld. Stefaans boek biedt hier geweldige nieuwe handvatten voor." - Vincent-Pierre Giroux, Head of Talent Management, Americas Alstom

Specificaties

ISBN13:9789462723801
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:288
Druk:1
Verschijningsdatum:4-5-2023
Hoofdrubriek:Psychologie
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
Pleidooi voor nieuwsgierigheid op het werk - Bruikbare methodes en tips
Hans de Witte-van Mierle | 15 mei 2023
Wat zijn jouw associaties met het woord Nieuwsgierig? Het roept iets op, dat is zeker. Nieuwsgierigheid is volgens Stefaan van Hooydonk zo krachtig, dat hij er een pleidooi voor houdt.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (1)

interview
Conformisme leidt tot verstarring bij organisaties
Jeroen Ansink 6 september 2023 Organisaties zijn volgens de Belgische bedrijfsadviseur Stefaan van Hooydonk vaak onvoldoende nieuwsgierig. Zijn boek ‘Pleidooi voor nieuwsgierigheid op het werk’ is een manifest om dat te veranderen. ‘De meeste relaties lopen niet stuk vanwege ruzie, maar omdat mensen zich bij elkaar vervelen. Dat gaat ook op voor werkomgevingen.’

Over Stefaan Van Hooydonk

Stefaan van Hooydonk is de oprichter van het Global Curiosity Institute en auteur van Pleidooi voor nieuwsgierigheid op het werk. Hij werkte als Chief Learning Officer in diverse Fortune-200 bedrijven in België, Frankrijk, Hong Kong, China, Finland, Nederland, India, Saoedi-Arabië en het Verenigd Koninkrijk. Zijn laatste rol was die van Chief Learning Officer voor Cognizant, waar hij verantwoordelijk was voor het leren en ontwikkelen van meer dan 300.000 medewerkers over de hele wereld. Stefaan gelooft dat nieuwsgierige mensen nieuwsgierige omgevingen nodig hebben om te gedijen en dat vooral in tijden van onrust medewerkers én organisaties opzettelijke nieuwsgierigheid moeten omarmen. Met behulp van een aantal door hem ontworpen instrumenten creëert hij inzichten in wat mensen en organisaties drijft en wat ze in staat stelt (of verhindert) om nieuwsgierig te zijn. Hij adviseert internationale organisaties en leiderschapsteams over hoe ze hun nieuwsgierigheid kunnen versterken en spreekt regelmatig over de hele wereld over de kracht van nieuwsgierigheid voor professionals, leiders, teams en organisaties.

Andere boeken door Stefaan Van Hooydonk

Inhoudsopgave

Inleiding 19

Deel 1 Nieuwsgierig naar nieuwsgierigheid
1 De definitie van nieuwsgierigheid 31
Een eerste werkdefinitie 35
Het tegenovergestelde van nieuwsgierigheid: conformiteit 37
Zijn kinderen nieuwsgieriger dan volwassenen? 41
Curiosity killed the cat 42
Kijken wetenschappers en kunstenaars anders naar nieuwsgierigheid? 44
De grote ideeën 47
Reflectievragen 48

2 Ben jij een A-speler? 49
Nieuwsgierige professionals graven diep en hebben een brede blik 51
Productieve versus niet-productieve nieuwsgierigheid 54
Het verkenners-gen 55
Nieuwsgierigheid en kennis 58
Het gebied van onwetendheid: onbekende onbekenden 59
Het optimale gebied voor nieuwsgierigheid: verwondering 61
Het gebied van verval: arrogantie 62
Het Dunning-Krugereffect 63
De grote ideeën 65
Reflectievragen 66

3 Waarom nieuwsgierigheid, waarom nu? 67
De wereld zoals wij die kennen is aan het veranderen 68
Een razendsnelle herziening van de regels 70
Herbezinning op mentale modellen 71
Charlie Chaplin 74
Kenmerken van niet-nieuwsgierige bedrijven 76
De grote ideeën 81
Reflectievragen 81

4 De psychologie van nieuwsgierigheid 83
Wat we uit onderzoek weten 83
Stress: een van de grootste obstakels voor nieuwsgierigheid 87
De drie toepassingen van nieuwsgierigheid 89
Intellectuele nieuwsgierigheid 90
Empathische nieuwsgierigheid 92
Intrapersoonlijke nieuwsgierigheid 94
De grote ideeën 96
Reflectievragen 97

Deel 2 Op zoek naar nieuwsgierige professionals
5 Wat nieuwsgierige professionals ons kunnen leren 101
De opkomst van de nieuwsgierige professional 105
Een nieuwsgierige professional zal eerder ... 107
Nieuwsgierige professionals leren beter, sneller en grondiger 110
Het verschil tussen nieuwsgierige en niet-nieuwsgierige professionals 111
Nieuwsgierigheid ontwikkelen: leidraad voor professionals 114
De grote ideeën 115
Reflectievragen 116

6 Wat doen nieuwsgierige leiders precies? 117
De Springboks 117
Ambidexter leiderschap 118
Wat maakt iemand een nieuwsgierige leider? 120
De positieve schaduw van een leider 123
Tegenstrijdig gedrag van managers 126
Oude mindsets 128
Wat houdt managers tegen? 130
Hoe kun je als leider nieuwsgieriger worden? 134
De grote ideeën 134
Reflectievragen 136

7 Waarom nieuwsgierige teams succesvol zijn 137
Het Aristotle Project 137
Randvoorwaarden voor nieuwsgierige teams 139
Het belang van context 141
Voordelen van nieuwsgierige teams 142
Elk team heeft zijn eigen nieuwsgierigheidsprofiel 143
De negen dimensies van nieuwsgierige teams 145
Hoe kun je als team nieuwsgieriger worden? 150
De grote ideeën 150
Reflectievragen 151

8 Organisaties: nieuwsgierigheid in het groot 153
De groeimindset in actie 153
Microsoft 155
Nieuwsgierigheid als poolster 157
Intentionaliteit versus het Tsjernobyl-effect 158
Wie zou jij promotie geven? 159
Kenmerken van nieuwsgierige bedrijven 161
Afwijkende meningen verplicht 162
Nieuwsgierige geesten toegewijd aan menselijke vooruitgang 165
De grote ideeën 167
Reflectievragen 168

Deel 3 Nieuwsgierigheid faciliteren
9 De rol van nieuwsgierigheid in de bedrijfsstrategie 171
Frederick Taylor en wetenschappelijk management 173
Hubble versus Challenger 175
De sprong naar een nieuwe S-curve 177
De grote ideeën 181
Reflectievragen 182

10 ‘Stel dat …?’ Innovatie en nieuwsgierigheid 183
Nieuwsgierigheid en innovatie in de gezondheidszorg 183
Is innovatie moeilijk? 186
Cultuurinnovatie bij Sber 188
Een stimulans voor de plattelandseconomie in Afrika 191
Het Future Lab van Grundfos 193
Zo creëer je een nieuwsgierige innovatiecultuur 196
De grote ideeën 197
Reflectievragen 199

11 De rol van HR bij nieuwsgierigheid 201
Argumenten voor functieroulatie 202
We weten dat je een keuze hebt 203
Quick Release 204
Breng je nieuwsgierigheid tot leven bij Merck 206
Tijd om te verkennen 207
Op zoek naar een nieuw evenwicht 209
De grote ideeën 213
Reflectievragen 214

12 Hoe ontwikkel je nieuwsgierige mensen? 215
Wat houdt L&D tegen? 217
Teya: Braziliaanse innovatie 219
Elke werknemer draagt bij aan de collectieve kennis 219
Kansen 221
Training voor een nieuwsgierige mindset 223
Yin en yang 224
De grote ideeën 228
Reflectievragen 229

13 Roman Holiday: nieuwsgierigheid in marketing en verkoop 231
De informatiekloof in de praktijk 233
Goede versus slechte marketing 237
Lessen 240
Nieuwsgierige verkopers 242
De grote ideeën 244
Reflectievragen 245

Deel 4 Nieuwsgierigheid opbouwen
14 Strategieën om (nog) nieuwsgieriger te worden 249
Strategie 1: Neem nieuwsgierigheid serieus 250
Strategie 2: Benader nieuwsgierigheid als een project 251
Strategie 3: Vergroot je bewustzijn 252
Strategie 4: Maak je nieuwsgierigheid transparant 255
Strategie 5: Begin klein 256
Strategie 6: Ontwikkel jezelf en anderen 257
Strategie 7: Bouw voortdurend nieuwe kennis op 259
Strategie 8: Bestudeer je theelepeltjes 261
Strategie 9: Verdiep je relaties 262
Strategie 10: Omarm fouten 263

15 Conclusie 265

Bibliografie 269
Dankwoord 281

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Pleidooi voor nieuwsgierigheid op het werk