De bromvliegmethode in het boek bestaat uit 7 stappen. Bepaal allereerst je gedragsdoel. Daarna verdiep je je in je doelgroep: snap wat ze tegenhoudt en wat ze beweegt. Verdiep je vervolgens in de invloed van timing en context. Op basis van dit alles ontwikkel je je gedragsplan. En... aangezien de realiteit zich niks van je plannen aantrekt, test je tot slot of je plan werkt.
Haalbaarheid
Na een korte uitleg van het zogenaamde bromvliegeffect en de verschillende methodes gaan de auteurs al snel over op de toepasbaarheid van die methodes. Ze zijn ook duidelijk omtrent de haalbaarheid van ingrepen. Je kunt gedrag wel veranderen, maar de motivatie voor bepaald gedrag kan tijdelijk zijn. De vraag is dan terecht of investeren in bepaalde ingrepen met een tijdelijk effect voldoende oplevert. Bijvoorbeeld de methode om kinderen hun handen te laten wassen voordat ze gaan eten. Een speelgoedje in een zeepje doen dat tevoorschijn komt zodra je het zeepje gebruikt, had het gewenste effect. De handen werden gewassen. Maar voor het waarom, was weinig interesse.
Stap voor stap
De auteurs nemen je in De bromvliegmethode stap voor stap mee in het toepassen van de methode. Die is zeker niet ingewikkeld, maar meer een logica. Het één brengt het andere voort. Daarbij blijven beide benen op de grond, tenslotte is niet alles haalbaar.
De bromvliegmethode is een mooi vervolg op Het bromvliegeffect. Indien je daar enthousiast over bent, dan raad ik je dit boek zeker aan. Naast de reeds bekende technieken lees je ook nieuwe, maar het belangrijkste is de methode om het ook daadwerkelijk toe te gaan passen. Je kunt er bij wijze van spreken direct mee aan de slag.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.