Na de economische crisis waren het hipsters die het modestraatbeeld domineerden. De jongvolwassenen van toen, de millennials, hadden weinig uitzicht op een goede baan. Qua lifestyle was minimalisme was het antwoord. Hipsters droegen oversized tweedehandskleding en hadden slordige kapsels. De jongvolwassenen van nu zijn anders. Het gaat weer beter met de economie en overal is arbeidskrapte. De jonge, hippe mensen in Amsterdam stralen uit dat het goed met ze gaat en dat ze zich alle luxe kunnen veroorloven in hun leven.
Cultuur van jongvolwassenen
Jonas Kooijmans is meer een Millenial dan Gen-Z. Hij wilde graag journalist worden, maar het was moeilijk om daarvan rond te komen. Lang heeft hij als freelancer gewerkt, en zelfs in loondienst lag het salaris niet hoog. Gaandeweg werden zijn stukjes over de cultuur van jongvolwassenen in Amsterdam opgepikt. Hij heeft de term havermelkelite bedacht, die op een gegeven moment viraal is gegaan. Vooral zijn Instagram-account ging hard. Zijn inkomen als influencer ging fors omhoog, waardoor hij nu zelf het luxe leventje van de havermelkelite kan leiden.
Zuurdesembrood en natuurwijn
Elke lifestylegroep heeft zijn eigen favoriete producten waar men zich mee identificeert. De havermelkelite drinkt vanzelfsprekend koffie met havermelk. Geen koemelk want daar zou zoveel mee mis zijn. Zuurdesembrood en natuurwijn zijn allebei ambachtelijk gefabriceerde luxeproducten, waarmee men zich kan onderscheiden van de massa. Uitstraling is belangrijk voor deze elite, en dat doe je vooral met een fit en gezond lichaam. Dus zijn ze lid van dure sportscholen en yogastudio’s. Ze willen zien en gezien worden. Dat doe je vooral op veel te dure terrasjes, zelfs al kun je dat nauwelijks betalen.
Ingestudeerde nonchalance
Op een bepaalde manier is de beschrijving van de gewoonten van een jongvolwassen elite in de hoofdstad tijdloos. Net zo als de ingestudeerde nonchalance waarmee ze laten zien dat het voor hun heel gewoon is, zelfs al zijn ze nog nieuw in die wereld. In het Italiaans is hier de mooie term sprezzatura voor. Kooyman weet het mooi te beschrijven. Hij doet zelf ten volle mee met deze lifestyle. Hij geniet ervan, maar ervaart ook het ongemak. Bijvoorbeeld doordat alles overal hetzelfde is. In Berlijn kan hij zijn Amsterdamse havermelkelite-leventje gewoon doorzetten, zonder dat hij merkt dat hij in een andere stad is.
Leegte
Kooyman leeft het leven van een influencer. Hij voelt zich high bij elke post die viraal gaat. Hij geniet van de pakjes met luxeproducten die hij van sponsoren krijgt. Maar uiteindelijk zit daar ook de sleur in. Hij is nooit klaar met posten, reacties bekijken, dingetjes verzamelen voor zijn nieuwsbrief en zo voort. Hij raakt overprikkeld, en met hem velen. In de drukte van de stad ontstaat een afgeschermde stad met privé-feestjes en privé-clubs. Ook daar vliegt de leegte in het leven van de havermelkelite hem tegen de keel. Toch kan hij er niet uit weg. De stad is zijn jachtgebied. Kooyman is opgegroeid in een ander Amsterdam, waar paradijsvogels, kustenaars en krakers de sfeer uitmaakten. Hij eindigt nostalgisch en blijft ambivalent over het hippe havermelkelite-leven. De Havermelkelite is door DasMag mooi vormgegeven. Het papier en de rug zijn fijn. Het bladert lekker open en voelt niet al te dun, ook al lees je het in een paar uurtjes uit.
Over Freija van Duijne
Freija van Duijne was van 2013 tot 2018 voorzitter van de Dutch Future Society. Zij heeft meer dan tien jaar werkervaring als toekomstverkenner en strateeg in diverse overheidsorganisaties. Freija werkt vanuit haar bedrijf Future Motions en geeft trainingen en lezingen op gebied van toekomstverkennen.