Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nu of ooit - ‘Voor wie wil bouwen, én volhouden’

Zelden ligt de metafoor zo voor de hand én wordt die zo overtuigend uitgewerkt: in ‘Nu of ooit – Ondernemen als een marathonloper’ trekt Olivier Verhaeghe een directe parallel tussen langeafstandslopen en duurzaam ondernemerschap. Zijn pleidooi voor temporiseren, herstellen en volhouden blijft verfrissend ver weg van clichés. In zijn recensie licht Mark Scheijde toe waarom dit boek hem positief verraste.

Mark Scheijde | 2 juni 2025 | 2-3 minuten leestijd

Tussen alle ondernemersboeken viel Nu of ooit – Ondernemen als een marathonloper van ultraloper Olivier Verhaeghe mij direct op. Als hardloper en marathonloper vind ik het idee om ondernemerschap te vergelijken met het lopen van een marathon origineel. Na het lezen van dit boek kan ik zeggen dat het de verwachtingen waarmaakt.

unieke benadering

Verhaeghe, zowel (ultra)marathonloper als ondernemer en ondernemerscoach, komt met een unieke benadering. Hij gebruikt zijn eigen ervaring om overeenkomsten aan te geven tussen de fysieke en mentale uitdagingen van langeafstandslopen en de uitdagingen waar ondernemers mee te maken krijgen.

In tegenstelling tot boeken die enkel sturen op focus, productiviteit, discipline en effectiviteit, en die je aanmoedigen je droom na te jagen voor snel succes, zegt Verhaeghe dat ondernemen geen sprint is maar een marathon, en dat je dus moet leren omgaan met langdurige inspanning en tegenslagen.

lange weg

Dit unieke uitgangspunt maakt het boek anders dan andere ondernemersboeken. Verhaeghe wijst op de kwaliteit van het proces, een goede voorbereiding, een lange weg met tempo waarin doorgezet moet worden, maar ook dat je moet temporiseren en herstellen. De mentale conditie is minstens net zo belangrijk als een gedegen businessplan. Rust, op tijd bijtanken, goede gesprekken en inspiratie moeten ervoor zorgen dat je jezelf niet voorbijloopt.

menselijk, duurzaam en gericht op de lange termijn

Op deze wijze gaat de schrijver verder dan clichés over doelen stellen, actie plannen en doorzetten. Hij laat zien dat ondernemers vaak te snel willen gaan (vergelijkbaar met te hard starten in een marathon), te weinig pauze- en reflectiemomenten inplannen, onvoldoende luisteren naar lichaam en geest, en onderweg vergeten te genieten. De aanpak van Verhaeghe is menselijk, duurzaam en gericht op de lange termijn. Dit wijkt af van de meeste boeken die gericht zijn op snelheid en groei.

Het boek leest, door de vele praktijkvoorbeelden van Verhaeghe zelf en de voorbeelden van ondernemers die Verhaeghe als coach begeleid heeft, gemakkelijk weg. Het blijft daarnaast weg van managementjargon, en Verhaeghe schrijft met humor en zelfspot. Nu of ooit – Ondernemen als een marathonloper is een boek voor wie niet alleen iets wil bouwen, maar het ook gezond, menselijk en met plezier wil volhouden.

Over Mark Scheijde

Mark Scheijde is Team Lead Customer Service en is vanaf 1998 werkzaam in de contactcenterbranche.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden