Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De beste managers stappen opzij

De wereld bestaat volgens Liz Wiseman uit twee typen leiders: diminishers halen de helft uit hun team, Multipliers het volle pond. Het verschil zit 'm in de benadering, aldus de Amerikaanse bedrijfsadviseur in Multipliers. Al is er soms een bijna-muiterij nodig voordat een leider dat beseft.

Jeroen Ansink | 5 juni 2015 | 3-4 minuten leestijd

Wat voor soort leider bent u? De creatieveling die een team inspireert met nieuwe ideeën? De tempobepaler die de koers uitstippelt? Of de redder die achterblijvende werknemers te hulp schiet? Als u zich in een van deze leiderschapsstijlen herkent bestaat de kans dat u uw mensen juist ontmoedigt. Creatieve managers kunnen in al hun enthousiasme het scheppingsproces overstemmen, tempobepalers lopen vaak zo ver voor de troepen uit dat volgers het opgeven, en het alsmaar helpen van onderpresterende mensen werkt een passieve werkhouding in de hand. Dergelijke diminishers zullen het vaak niet beseffen, maar ook in het bedrijfsleven is de weg naar de hel geplaveid met goede bedoelingen.

In Multipliers laat de Amerikaanse bedrijfsadviseur Liz Wiseman zien hoe het ook anders kan. Waar diminishers uitgaan van hun eigen onmisbaarheid, halen multipliers het beste uit hun omgeving naar boven doordat ze inhaken op de verborgen talenten van de mensen om zich heen. Ze beseffen dat intelligentie weliswaar niet gelijk verdeeld is, maar dat elke werknemer over een bepaalde soort slimheid beschikt die onder de juiste omstandigheden ten volle ontwikkeld kan worden. Door voorwaardenscheppend te managen, zijn multipliers veel effectiever dan de leiders die de touwtjes strikt in handen houden. Uit Wisemans onderzoek blijkt dat diminishers slechts de helft van het talent om zich heen benutten, terwijl multipliers de capaciteiten van hun medewerkers voor bijna het volle pond weten te benutten. Multipliers managen talent, cultiveren een productieve werkomgeving, stellen moeilijke vragen, en delegeren. Vergeleken met de tirannieke en betweterige diminisher meten ze zich de rol aan van talentmagneet, bevrijder, uitdager, en investeerder.

Dat klinkt softer dan het is. Wiseman, die haar sporen verdiende in de soms bikkelharde bedrijfscultuur van softwarebedrijf Oracle, illustreert haar betoog met de transformatie van Bill Campbell. De voormalig CEO van softwarebedrijf Intuit was naar eigen zeggen het prototype diminisher. Als American football-coach van Columbia University leidde hij zijn team door zijn spelers langs de zijlijn toe te schreeuwen, een gewoonte die hij in het bedrijfsleven stug voortzette. Pas toen een ondergeschikte hem beleefd doch dringend vroeg om opzij te stappen zodat zij en haar collega's eindelijk hun werk konden doen, besefte Campbell hoezeer hij zijn mensen naar beneden trok. Na deze bijna-muiterij mat hij zichzelf een compleet andere rol aan. Inmiddels staat Campbell bekend als een multiplier van multipliers. Hij heeft 's werelds meest iconische leiders gecoacht, waaronder Larry Page en Sergey Brin van Google, Steve Jobs van Apple, en Jeff Bezos van Amazon.

Leercurves als die van Campbell vereisen een gezonde dosis introspectie, hard werk, en vooral veel lef. Wisemans methode is alleen succesvol als managers de verantwoordelijkheid om te denken weten over te dragen op hun ondergeschikten. De taak van een leider is uiteindelijk niet om het werk uit te voeren, maar om het te distribueren. Goedbedoelende diminishers moeten daarnaast beschikken over een dikke huid, en belangrijker nog, over mensen die de moed hebben om hen op hun tekortkomingen te wijzen.

Voor degenen die doorzetten wacht een win-win situatie. Werknemers, zo toont Wiseman overtuigend aan, staan te trappelen om het stokje van hun leider over te nemen. In dat opzicht blijkt het helemaal niet zo ingewikkeld om twee keer zo effectief te worden zonder ook maar één arbeidsplaats toe te voegen. Het enige dat de manager hoeft te doen, is niet in de weg te lopen.

Op 10 november spreekt Liz Wiseman op het Seminar: Leading as a multiplier. Meer informatie vindt u hier.

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden