Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

MensenHandel

Durf je je mensen belangrijker te maken dan je handel? Inspirator, PR-man en ondernemer Marnix Geus en journalist Menno Bosma merkten dat het werkt en vertellen erover in hun aanstekelijke boek MensenHandel.

Marjolijn Vlug | 29 april 2016 | 1-2 minuten leestijd

Geus begon tien jaar geleden met zakenpartner Jacqueline Bosselaar een eigen bedrijf. Na een vliegende start kwamen er lastige vragen. Hoe vind je een pand? En hoe vorm je het beste (en leukste) team? Maar ook: Hoe hard werken is te hard? En hoe neem je afscheid van collega's die niet meer passen? Hij vertelt persoonlijke verhalen: the good, the bad and the ugly. Ze lezen lekker weg maar zijn wel degelijk raak.

Mensen zijn het belangrijkste goed geworden in verreweg de meeste organisaties. Toch zitten ouderwetse ideeën over arbeidsrelaties vaak nog flink in de weg. De verhalen van Geus laten zien hoe goed een flinke dosis menselijkheid voor je kan werken in een zakelijke wereld. Waarom, wanneer en hoe geef je de mensen die samen je organisatie maken, oprechte aandacht? Fundamentele ideeën, bijvoorbeeld het concreet maken van gezamenlijke waarden als motor voor het behalen van je doelen, combineert Geus met een welkome frisse blik op kantoorklassiekers zoals systeemplafonds en slootwaterkoffie.

Geus pleit terecht: ‘Wat bedrijven uniek maakt, zijn de creativiteit, denkkracht en ideeën van hun medewerkers.’ Ik zou daar flexibiliteit zelfs nog aan toe willen voegen, want dat stelt die medewerkers in staat om goede danspartners van de ondernemer te zijn in het succesvol – en leuk – maken van de organisatie. Je bedrijf groeit namelijk met en door gemotiveerde mensen die plezier hebben in hun werk.

Mooie inspiratie dus voor organisaties waarin je met sympathieke initiatieven een positieve boost aan de sfeer en organisatiecultuur kunt geven. Een lekker eigenwijs boek, eerlijk en open met een goede scheut Hollandse nuchterheid en ondernemerschap.

Marjolijn Vlug heeft ervaring als adviseur HR & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum en werkt als HR business partner bij marktonderzoeksbureau Ipsos.

Over Marjolijn Vlug

Marjolijn Vlug heeft een verfrissende blik op HR. Met inzicht in (online) marketingcommunicatie en gastgerichtheid biedt ze inspiratie en pragmatische tips. Ze heeft ervaring als adviseur HR & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum en werkt als HR business partner bij marktonderzoeksbureau Ipsos.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Marnix Geus, Menno Bosma
MensenHandel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden