Het boek CIO 3.0 – het verschil maken bij digitale transformatie van Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg schetst een beeld van de omslag die gaande is in de dienstensector (commerciële en niet commerciële als zorg, onderwijs en overheid). De auteurs richten zich tot verschillende doelgroepen die worstelen met deze omslag: CEO’s die het toenemende belang van informatisering in hun bedrijfsvoering willen organiseren, en informatici die de aansluiting van de informatisering bij de bedrijfsvoering willen leiden.
Het huidige tijdgewricht kenmerkt zich door ingrijpende ontwikkelingen: globalisering, individualisering en technologische vernieuwingen. De auteurs sommen de veranderingen op die deze ontwikkelingen illustreren. Die veranderingen zorgen voor een groot effect op de dienstensector, de grootste sector in de westerse wereld. CEO’s zien allerlei nieuwe ontwikkelingen in de wereld die het hele zakelijke speelveld opschudden. Het antwoord op de nieuwe ontwikkelingen kan alleen maar bestaan uit het omarmen van die veranderingen. De vraag is hoe?
Het antwoord is: een wendbare, geïndividualiseerde en klantgerichte dienstverlening optuigen. Technologie en informatisering spelen een cruciale rol in deze oplossing. Dat betekent dat het succes van de organisaties in de nieuwe werkelijkheid direct afhankelijk is van het succes waarmee technologie en informatisering onderdeel is van het product, de dienstverlening.
De auteurs schetsen vervolgens in hun boek wat er nodig is om die nieuwe werkelijkheid te organiseren. Wat betekent dat qua organisatie? Wat betekent dat voor de vaardigheden die de verschillende medewerkers moeten hebben? Hoe ziet een proces van verandering eruit? Welke eisen stelt dit aan de ICT-functie?
De titel van het boek doet eigenlijk onvoldoende recht aan de inhoud ervan. De titel richt zich op de rol van de CIO, maar het boek gaat verder dan die rol alleen. Het geeft een mooi beeld van de onzekerheden waar de dienstensector nu mee te maken heeft. Het schetst de verschillen tussen ‘ingeslapen organisaties’ en kans zoekende nieuwe initiatieven. Het vraagt aandacht voor de mogelijkheden die bestaande organisaties hebben om zich te veranderen en aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid. De vele herkenbare voorbeelden verbeelden de stellingen.
Het boek is in eerste instantie bijna een opsomming van citaten. De literatuurlijst van 7 pagina’s op een boek van 160 pagina’s vind ik lang. Daardoor kunt u het boek beschouwen als een mooie samenvatting en ordening van veel wat er over dit onderwerp geschreven is. Het is daardoor niet echt een vernieuwend boek, waarin een geheel nieuw idee wordt gepresenteerd. De auteurs maken het heel toegankelijk door de duidelijke indeling, de prettige schrijfstijl, het gebruik van veel illustratieve tekst in kaders en duidelijke illustraties van bestaande modellen.
Ten slotte maken de auteurs niet duidelijk waar de 3.0 achter de CIO vandaan komt. Ze schetsen weliswaar 3 generaties ICT, maar de rol van CIO komt naar hun en naar mijn mening pas voor in de derde generatie. Aansturing van ICT op C-nivo is pas relevant als ICT onderdeel is van de bedrijfsvoering. En ICT moet cruciaal zijn in de bedrijfsvoering, wil een dienstverlenende organisatie overleven in een snel veranderende wereld.
Het ‘Kodak-moment’ was iets positiefs en werd iets negatiefs doordat Kodak zich onvoldoende aanpaste aan de nieuwe werkelijkheid. CIO 3.0 geeft voldoende handvatten om u te helpen uw eigen ‘Kodak-moment’ te voorkomen.
Over Daan Koot
Daan Koot is adviseur eHealth en informatiebeveiliging bij SafeHarbour.