De responsive enterprise is geschreven door Vikram Kapoor en Rini van Solingen. De auteurs zijn respectievelijk CEO en CTO van Prowareness, een advies- en softwarebureau gespecialiseerd in het ‘transformeren van organisaties tot software-driven responsive enterprises’. Het boek volgend hebben de auteurs veel ervaring op het gebied van agile, scrum en het werken met autonome teams.
De Responsive Enterprise vertelt in 144 pagina’s het fictieve verhaal van Ron en Mark. Ron is directeur van een groot internationaal bedrijf. Hiërarchisch, bureaucratisch en intern gericht. Mark daarentegen is directeur-eigenaar van een jong, klantgericht en snelgroeiend bedrijf waar pionieren voorop staat en frisheid en responsiveness de boventoon voeren. Tijdens een rondje golf bespreken ze langs 9 holes de belangrijkste onderdelen en principes om een organisatie reponsive te maken.
De negen onderdelen van een responsive bedrijf zijn:
1. Autonome teams (minibedrijfjes)
2. Een ambitieus hoger doel
3. Extreme transparantie
4. Klant(en) aan het stuur
5. Veel experimenteren
6. Individueel ondernemer- en vakmanschap
7. Zelfschalende cultuur
8. Ritme als houvast
9. Software en data
Op iedere hole ontspint zich een gesprek tussen Ron en Mark dat steeds hetzelfde patroon volgt. Eerst begint Ron klagend en mopperend over het feit dat het in zijn grote, logge bedrijf niet zo soepel loopt waarna Mark het stokje overneemt en aangeeft hoe gemakkelijk het er in zijn kleine en dynamische club aan toegaat en hoe Ron dat in zijn bedrijf zou kunnen toepassen. Al pratende nemen ze op iedere hole een ander onderdeel onder de loep en bespreken ze de stappen waarmee de organisatie van Ron net zo slagvaardig kan worden als die van Mark.
Het boek leest vlot weg en de dialogen tussen Ron en Mark geven goed aan waar het om draait. Ze bevatten vooral praktijkinzichten en tips over hoe je daar in de praktijk mee aan de slag kunt in een jong én traditioneel bedrijf. Het begrip responsive wordt niet echt gedefinieerd, maar al lezende wordt duidelijk wat de auteurs daarmee bedoelen.
De auteurs sluiten ieder hoofdstuk/onderdeel af met een korte beschrijving van vier onderliggende principes zodat er een marsroute ontstaat van in totaal 36 principes. Een extraatje van De Responsive Enterprise is dat bij ieder onderdeel een online paper hoort met extra informatie, aandachtspunten en voorbeelden uit de praktijk. De url’s daarvoor staan achterin het boek netjes op een rij, inclusief QR-code.
Van boeken in verhaalvorm moet je houden, de meningen daarover zullen verdeeld zijn. Je vindt in dit boek dus geen theorieën, modellen en checklists. Hou je van korte verhalen en wil je weten hoe jouw organisatie meer responsive kan worden, dan geeft De responsive enterprise, samen met zijn online papers, een aardig beeld van wat je te doen staat. Maar reken je niet te snel rijk want volgens de auteurs eindigt de transformatie naar een responsive enterprise nooit.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.